S-ryhmä rajoittaa kuluttajan valinnanvaraa poistaessaan vastuullisimman vaihtoehdon, ruotsinkielinen tuottajajärjestö kritisoi
SLC kehottaa kotimaisuutta arvostavia kuluttajia vaikuttamaan asiaan kaupassa käydessään.
Mats Nylund arvioi, ettei kauppojen omien tuotemerkkien kasvava valta-asema viime kädessä hyödytä kuluttajia. Kuva: SLC”S-ryhmä rajoittaa kuluttajien valinnanvaraa poistamalla myynnistään vastuullisimman vaihtoehdon, jossa kotimaista sianlihaa myydään taatusti korkealaatuisen tuotemerkin alla”, sanoo ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund.
SLC viittaa tiedotteessaan MT:n uutiseen siitä, että S-ryhmä on korvannut Atrian sianlihaa Coop-tuotemerkin alla myytävällä tanskalaisella sianlihalla.
Suomen kilpailulainsäädännön mukaan S-ryhmällä on määräävä markkina-asema 48,3 prosentin markkinaosuudellaan, tiedotteessa todetaan. ”SLC suhtautuu kriittisesti siihen, että S-ryhmä, joka myy lähes puolet Suomen kaikista elintarvikkeista, tyrmää kotimaisen, vastuullisen vaihtoehdon.”
”S-ryhmän kasvava markkinaosuus yhdistettynä siihen, että vähittäiskauppaketju vahvasti työntää omia tuotemerkkejään kauppoihin, on tapa, jolla kaupat voivat painaa viljelijöiden tuottajahintoja alaspäin”, Nylund toteaa. Hänen mukaansa kauppojen omien tuotemerkkien kasvava valta-asema ei viime kädessä hyödytä kuluttajiakaan.
Nylund kannustaa kuluttajia vaikuttamaan asiaan. ”Nyt on aika, että kaikki kuluttajat, jotka haluavat valita vastuullisia kotimaisia tuotteita vakiintuneilta ja paikallisilta tuotemerkeiltä, edellyttävät kaupalta kotimaisia vaihtoehtoja ja tavaramerkkejä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








