
Atrian liikevaihto kasvoi ja tuloskehitys vahvistui ‒ tuottajahinnoissa yhä nostopainetta
Myyntihintojen nostolla on ollut iso merkitys liikevaihdon ja liikevoiton kehityksessä, kertoo Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn.
Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn on tyytyväinen yhtiön tämänhetkiseen tilanteeseen. Kuva: EERO KOKKOAtria on selvinnyt erikoisesta alkuvuodesta hyvin, totesi yhtiön toimitusjohtaja Juha Gröhn puolivuosikatsauksessa.
Vuoden 2022 toinen neljännes on ollut vahvan kasvun aikaa. Liikevaihto kasvoi 45 miljoonaa euroa viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
”Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes oli vaatimaton, olimme lyhkäisillä hinnoilla pelissä mukana”, Gröhn sanoo.
Olemme aika tyytyväisiä tilanteeseen nyt. Toisenlaisilla ratkaisuilla nyt voisi olla toisenlaiset tunnelmat. Juha Gröhn, Atria
Liikevaihdon kasvu tuki myös tuloksen kehitystä. Oikaistu liikevoitto oli puolen vuoden ajalta 13,8 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 12,6 miljoonaa euroa. Iso merkitys liikevaihdon ja voiton kehitykseen on ollut hintojen nostolla. ”Kyse on lähes tasomuutoksesta. Hinnoissa on nyt uusi aika”, Gröhn kuvailee.
Gröhn korostaa, että nyt markkinoilla voi tapahtua paljon pienessä ajassa. Tilannetta on siksi seurattava tarkasti ja oltava valmis rivakoihin muutoksiin. Kuluttajat ovat hyvin hintatietoisia, mutta se ei Gröhnin mukaan ainakaan toistaiseksi aiheuta syytä hermostua.
Tilanne hinnoittelussa ei ole vielä tasapainossa. Hintoja on nostettava edelleen, jotta kustannusten nousu peittyy. Painetta myös tuottajahintojen nostamiseen on yhä. Nyt tuottajahinnat ovat noin 30 prosenttia korkeammat kuin viime vuonna samaan aikaan.
”Se on merkittävä nousu, mutta ei riitä kattamaan tilojen kustannusten nousua”, Gröhn sanoo.
”Tilojen kustannuspaineet eivät ole poistuneet. Sillä tiellä on jatkettava, että tuottajahintoja on pystyttävä nostamaan edelleen”, Atria Suomen johtaja Mika Ala-Fossi sanoo.
Gröhnin mukaan kasvua on tullut kaikilla liiketoiminta-alueilla. Vain viennissä on otettu taka-askelia etenkin Kiinan suhteen. ”Oli erittäin hyvä, että ravintoloiden koronarajoitukset purettiin. Ihmiset selvästi tykkäävät syödä myös kodin ulkopuolella.”
Vähittäiskaupassa Atrian markkina-asema on noin 25 prosenttia. Vahvimmin kasvaa valmisruuan myynti. Myös rehuliiketoiminta on kehittynyt hyvin, mutta liikevaihtoa kasvattaa osaltaan viljan korkea hinta.
Kohentuneesta tilanteesta huolimatta Gröhn arvioi, että kuluvan vuoden liikevoitto jää pienemmäksi kuin edellisen vuoden 49,2 miljoonaa euroa.
Epävarmuutta liittyy Gröhnin mukaan etenkin sodan aiheuttamaan epävakauteen, tulevaan satoon sekä energian saatavuuteen ja hintaan tulevana talvena. Turvaa yhtiölle luo sen vahva asema markkinoilla.
Vuosi 2022 on Atrialle historiallisen kova investointivuosi. Investointien määrä noussee noin sataan miljoonaan euroon, kun se tyypillisesti on vuodessa noin puolet vähemmän. Uuden siipikarjatehtaan rakentaminen Nurmossa etenee suunnitellussa aikataulussa ja budjetissa. Ruotsissa Sköllerstan tehtaan rakennuskustannukset ovat nousseet odotetusta.
Venäjällä Atrialla ei ole enää liiketoimintaa, eikä vientiä itänaapuriin ole ollut vuosiin.
Se on nyt käsitelty asia, Atria ja Venäjä. Juha Gröhn, Atria
Atria on liittynyt mukaan kansainväliseen UN Global Compact -yritysvastuualoitteeseen. Lisäksi siipikarjatuotteisiin on ryhdytty merkitsemään hiilijalanjälki ja naudanlihan tuotannon metaanipäästöjä pyritään pienentämään rehuun lisättävällä aineella yhteistyössä Valion kanssa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

