Mavin uusi tietohallintojohtaja ei ole ihmeidentekijä vaan realisti
Missä on suuria tietojärjestelmiä, siellä on helposti myös ongelmia.
Viime kevään traktorimarssi ja Maviin kohdistunut kritiikki eivät pelästyttäneet Juha Antilaa. Päinvastoin, mielenkiinto kasvoi niin suureksi, että nyt hän on viraston uusi tietohallintojohtaja.Yle leipoi 26.7. julkaisemassaan uutisessa Maaseutuviraston (Mavi) uudesta tietohallintojohtajasta Juha Antilasta ”Maanviljelijöiden tukimaksusotkujen ratkojan".
Siis solmujen avaajan, takkujen selvittäjän, vähintäänkin ihmeidentekijän.
Kasvokkain tavattuna Antila ei kuitenkaan vaikuta miltään määrätietoiselta jyrältä, joka piiskaa alaisensa yli-inhimillisiin suorituksiin.
Hän ei myöskään maalaa kuvaa edeltäjänsä totaalisesta epäonnistumisesta, vaan muistuttaa tietojärjestelmien realiteeteista.
”Siellä missä on tietotekniikkaa, voi aina olla myös toimintahäiriöitä ja ongelmia. IT-ammattilaiset tietävät, että suuret tietojärjestelmät ovat aina hankalia ja monimutkaisia kokonaisuuksia. Niiden toimintaan vaikuttavat niin monet tekijät ja osapuolet, että häiriöiltä ja ongelmilta on vaikea sataprosenttisesti välttyä.”
Toisin sanoen: tietoteknisiä ongelmia esiintyy kaikkialla, kaikilla tasoilla, niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Mavi ei ole asiassa mikään poikkeus.
Vain yksi ominaisuus erottaa Mavin lähes kaikista muista tietojärjestelmätaloista:
”Mavi on EU:n maksajavirasto. Kaikkien sen järjestelmien pitää täyttää EU:n niille asettamat tiukat erityisvaatimukset.”
Puhuessaan tietojärjestelmien häiriöherkkyydestä Antila ei kuitenkaan vähättele viljelijöiden kokemuksia saati odotuksia. Toimiviin järjestelmiin pitää aina pyrkiä, hän huomauttaa.
”Laatuvaatimukset on otettava huomioon heti järjestelmäprojektin alusta alkaen, jo kilpailutusvaiheen aikana.”
Antila korostaa oman tehtävänsä Mavissa olevan pääosin aivan muuta kuin mitä julkisuudessa on puhuttu. Hän ei katso olevansa ongelmien korjaaja vaan uuden kehittäjä. Hän haluaa olla mukana kehittämässä Mavin toimintaa kokonaisuudessaan.
Hän uskoo digitalisaation muuttavan viraston toimintaa merkittävästi.
”Digitalisaatiosta ja toimintojen sähköistämisestä saadaan todelliset hyödyt irti vasta siinä vaiheessa, kun koko työketju mietitään alusta loppuun sen pohjalta. Siinä vaiheessa tekniikka auttaa jokaista tahoa.”
Hän vertaa perinteisiä työmenetelmiä vasaraan: helppoon, mekaaniseen työkaluun.
”Digitalisaatio on samaa kuin rakennustyömaalla vasaran korvaaminen naulapyssyllä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
