
Alkutuotanto on ahkera tieverkoston käyttäjä
Tonnikilometreissä mitattuna maa- ja metsätalouden osuus koko Suomen luvuista on lähes viidesosa.
Maidon kuljetusmatkat ovat alkutuotannosta toiseksi suurimmat. Maitoauton kuljettajat ajavat maitoa vuositasolla 78 miljoonan kilometrin ja noin 1 400 henkilötyövuoden edestä. Kuva: Jaana Kankaanpää
Maa- ja metsätalouden osuus maantieliikenteestä on kuljetetuista tonneista 17 prosenttia ja kilometreistä 13 prosenttia. Kuva: Jukka PasonenMTK:n edunvalvontajohtaja Perttu Pyykkönen arvioi maa- ja metsätalouden kuorma-autojen tonnikilometrien määräksi yhteensä 4 473 miljoonaa, mikä tarkoittaa 21 prosenttia koko maan tonnikilometreistä.
"Ei siis ole todellakaan yhdentekevää, missä kunnossa maaseudun tieverkko on ja millaisia panostuksia siihen tarvitaan", Pyykkönen summaa.
Tonneina maa- ja metsätaloussektorin osuus on Pyykkösen mukaan 17 prosenttia ja kilometreinä 13 prosenttia. Prosenttilukemat hän sai hyödyntämällä Tilastokeskuksen keskiviikkona julkaisemaa raporttia tieliikenteen tavarankuljetuksista.
Pyykkönen on myös itse selvittänyt maa- ja metsätalouden kuorma-autojen ajokilometrien ja henkilötyövuosien määrää. Hänen selvityksensä mukaan metsätalouden kuljettajat ajavat vuositasolla pisimmälle. Heille kilometrejä kertyy vuodessa yhteensä 199 miljoonaa, mikä vastaa noin 3 600 henkilötyövuotta.
Toiseksi pisimmälle ajavat maitoalan kuljettajat. He kuljettavat maitoa vuositasolla 78 miljoonan kilometrin ja noin 1 400 henkilötyövuoden edestä.
Laskelmaansa varten Pyykkönen konsultoi liikennöitsijöitä ja hyödynsi PTT:n viime vuonna toteuttamaa tutkimusta.
Selvityksessä otettiin huomioon tuotannon ja teollisuuden sijainti sekä kuormien keskimääräinen koko. Ajon keskinopeudeksi selvityksessä määriteltiin 50 km/h.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
