Viljelijätukien valvontakäynneille annettu kouluarvosana laski, tyytyväisimpiä ne viljelijät, jotka osallistuivat tarkastuskäynnille
Vastaajista 84 prosenttia arvioi Ruokaviraston viestinnän olevan ymmärrettävää ja 90 prosenttia avointa ja luotettavaa.
Tarkastuskäynnille itse osallistuneet viljelijät ovat tyytyväisimpiä maataloustukien valvontaan. Kuva: Markku VuorikariViljelijät ovat pääosin tyytyväisiä Ruokaviraston ja maaseutuhallinnon toimintaan, mutta viljelijätukien valvontakäynneille annettu kouluarvosana laski edelliseen kyselyyn verrattuna.
Asia selviää Ruokaviraston tammikuussa tekemän maatilojen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista.
Vastaajista 85 prosenttia on joko erittäin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä Ruokaviraston ja maaseutuhallinnon toimintaan.
Suhtautuminen ely-keskusten tekemään viljelijätukien valvontaan on säilynyt pääosin myönteisenä. Kouluarvosana valvontakäynnille kuitenkin laski edelliseen kyselyyn verrattuna.
Vuonna 2018 toteutetussa kyselyssä kouluarvosana oli 8,29, nyt 7,87.
Ruokavirasto arvioi, että koronapandemialla oli osuutta asiaan. Vuoden 2018 kyselyssä 92 prosenttia vastaajista oli itse osallistunut tarkastuskäyntiin, kun nyt vastaava luku oli pandemian vuoksi 61 prosenttia.
Tarkastuskäynnille osallistuneet vastaajat antoivat tänäkin vuonna paremmat arviot tarkastuskäynnistä kuin vastaajat, jotka eivät olleet osallistuneet tarkastukseen.
Parhaat pisteet annettiin tarkastajien ystävällisyydelle ja asiakaslähtöisyydelle (8,71) sekä tarkastajien valvontalainsäädännön ja -menetelmien tuntemukselle (8,59).
Viljelijätukien haussa viljelijöiden tärkeimmät tiedonlähteet ovat Vipu-palvelu ja Ruokaviraston verkkosivuilla julkaistut hakuohjeet, kyselyn tuloksista ilmenee. Kaksi kolmesta vastaajasta mainitsi näistä jommankumman.
Eniten suosiotaan tiedon lähteenä on kasvattanut Ruokaviraston viljelijäuutiskirje. Vuoden 2018 kyselyssä noin kolmannes vastaajista mainitsi sen. Nyt toteutetussa kyselyssä puolet kertoi saaneensa tietoa uutiskirjeen kautta.
Vastaajista 84 prosenttia arvioi Ruokaviraston viestinnän olevan ymmärrettävää ja 90 prosenttia avointa ja luotettavaa.
Koronapandemian aikaan osa kasvintuotantotiloille tehdyistä luonnonmukaisen tuotannon tarkastuksista on tehty etätarkastuksina. Kyselyllä selvitettiin niiden onnistumista.
Harva vastaajista oli tarvinnut apua esimerkiksi yhteyden muodostamisessa tai muissa etätarkastukseen liittyvissä teknisissä asioissa.
Suurin osa vastaajista kertoi saaneensa tarkastajalta riittävästi tietoa siitä, mitä etätarkastuksessa tarkastettiin ja miksi.
Noin 95 prosenttia vastaajista piti Ruokaviraston julkaisemia siemenviljelyn ohjeita erittäin tai melko selkeinä. Suunnilleen sama osuus vastaajista piti ohjeita erittäin tai melko hyödyllisinä.
Kaksi kolmesta vastaajasta oli erittäin tyytyväisiä viljelystarkastukseen kokonaisuutena. Parhaimmat arviot viljelystarkastuksessa saivat tarkastajan asiallisuus ja tarkastuksen lopputuloksen esittämisen ymmärrettävyys.
Ruokaviraston toteuttamaan maatilojen asiakastyytyväisyyskyselyn vastasi noin 350 viljelijää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



