Kauppa ei ole kääntänyt kaikkia kiviä, sanoo ruokakauppias Timo Ojala
"Jotain täytyy oikeasti tapahtua", toteaa Kokemäen K-kauppias maatalouden kannattavuuskriisistä.
K-kauppias Timo Ojala tarjoili kotitilansa possua perjantain tuottajatapahtumassa. Lihanleikkaajana toimi Markus Ritakallio. Annosta vastaanottamassa Liisa Teronen. Kuva: Jussi PartanenKokemäen K-Supermarketin asiakkaat pääsivät perjantai-iltana maistamaan harvinaista herkkua ruokakaupan pihassa. Kauppias Timo Ojala nimittäin tarjoili järjestämässään tuottajatoritapahtumassa kävijöille ilmaisia possunliha-annoksia. Ja sika oli vielä peräisin kauppiaan omasta lihasikalasta.
"Puhdas suomalainen ruoka ei tällä menolla ole enää itsestäänselvyys", hän kirjoitti ennen tapahtumaa julkaistussa lehti-ilmoituksessa.
Tämä kauppias tietää täsmälleen, mistä maatalouden kannattavuuskriisissä on kysymys. Hän valmistui maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi 2000-luvun alussa ja pyöritti kymmenen vuoden ajan kotitilallaan Huittisissa yhdistelmäsikalaa. Suunnitelmat sikalan isoon laajennukseen olivat valmiina, mutta hän ottikin tuumaustauon.
"Päätin, että jotakin muutakin voisi tehdä. Hakeuduin Keskolle kauppiasvalmennukseen ja olen ollut nyt neljä vuotta kauppiaana."
Perheen maatilalla on nyt lihasikala.
"Vaimo hoitaa maatilaa ja minä hoidan kauppaa."
Kauppias-maatalousyrittäjä on erinomainen asiantuntija arviomaan sitä, onko kauppa kääntänyt kaikki kivet, jotta viljelijät selviäisivät nykyisestä talousahdingostaan. Ojalalla on yksiselitteinen vastaus asiaan.
"Ei ole", hän sanoo.
Sen vuoksi hän halusi järjestää omalla kaupallaan tuottajatapahtuman, jossa lähialueen maatilat saivat tavata kuluttajia ja myydä omia tuotteitaan.
"Haluan tuoda sitä sanomaa esille, että jotain täytyy oikeasti tapahtua. Ei tuottajia auta se, että pohditaan kriisin juurisyitä ja odotetaan, että Venäjän vienti aukeaa", hän kommentoi aiheesta käytyä julkista keskustelua.
Sitä Ojala ei osaa sanoa, miksi Suomessa ei saada aikaan reilusti tuotetun kotimaisen ruuan tuotemerkkiä – halpuutuksen vastakohtaa, josta viljelijä saisi säällisen korvauksen työstään. Monet kuluttajatkin ovat tällaista kaivanneet.
"Kyllä ilmapiiri on sellainen, että ymmärrystä kotimaisen tuotannon vaikealle tilanteelle löytyy."
Hän muistuttaa, että Keskon Tuottajalle kiitos -tuotesarja on askel oikeaan suuntaan.
"Sitten on kuluttajan asia, minkälaisen tuotteen hän valitsee."
Kaupan ja viljelijöiden välistä sananvaihtoa Ojala ei ole kokenut varsinaisesti vastakkainasetteluksi.
"Kaupassa elämme myymällä suomalaista ruokaa ja olemme se kanava, jonka kautta kuluttajat ostavat ruuan. En usko, että kumpikaan pärjää ilman toista."
Kaupan arki on Ojalan mukaan sellaista, että on otettava huomioon myös ne asiakkaat, jotka haluavat ostaa vain halvimpia tuotteita. Sitä hän ei kuitenkaan ymmärrä, että S- ja K-kaupoissa myydään esimerkiksi brasilialaista broilerileikettä.
"Se ei ole vastuullista."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
