Kuluttajat janoavat raakamaitoa
Yleisimmät ostoperusteet ovat luonnollisuus, maku ja laktoosi-intoleranssi. Raakamaidon myyntirajaa saatetaan nostaa 2 500 kilosta.Raakamaidon kulutus on pitkällä aika välillä vähentynyt. Sitä myyvät tilat kuitenkin kertovat kysynnän kasvavan jatkuvasti.
Kulutuksen kasvua rajoittaakin mahdollisesti raakamaidon hankala saatavuus.
”Monella tilalla on varmaan sellainen käsitys, että raakamaitoa ei saa myydä. Kysyntä saattaa myös tulla osalle yllätyksenä”, maitoa suoraan tilalta myyvän vantaalaisen Bisa Gårdin emäntä Marjaana Sjöblom sanoo.
Yli 2 500 litran myyminen edellyttää toistaiseksi tiloilta laitoshyväksyntää. Pienemmissä määrissä riittää ilmoitus elintarvikehuoneistosta.
Raja saattaa vielä nousta tai poistua kokonaan, sillä maa- ja metsätalousministeriö on aloittanut sidosryhmien kanssa neuvottelut säädösmuutoksien valmistelusta.
Eviran selvitys valmistui
Evira julkisti eilen raakamaidon riskiselvityksen. Siitä käy ilmi, että raakamaidon saatavuutta halutaan parantaa, mutta samalla hallita siihen liittyviä riskejä.
Erikoistutkija Pirkko Tuominen Evirasta pitää myyntirajaa keinotekoisena.
”Minusta sen voisi poistaa ja miettiä tarkemmin yhteisiä kriteereitä raakamaidon myynnille.”
Tuomisen mielestä maitomäärää ja laitoshyväksyntää olennaisempaa on, että myytävää maitoa tutkitaan säännöllisesti ja kaikilla toimijoilla on samat säännöt.
Tuominen toivoo, että pastöroimattomaan maitoon liittyvät riskit tuotaisiin nykyistä paremmin tietoisuuteen.
”Kaikki eivät erota raakamaidon ja pastöroidun eroa. Raakamaito pitäisi käyttää aika nopeasti ja säilyttää kylmässä.”
Luonnollisuus ja maku
Suomessa raakamaidon osuus maidon kulutuksesta on noin prosentti. Sen käyttäjiä on kaikissa ikäryhmissä, myös riskiryhmissä.
Yleisimmin raakamaitoa käytetään luonnollisuuden ja hyvän maun vuoksi. Usein syy on myös laktoosi-intoleranssi.
”Monelle perheelle on helpotus, että he saavat ostaa maitoa meiltä”, Marjaana Sjöbom sanoo.
Hän luottaa, että kuluttajat ovat tietoisia raakamaidon riskeistä ja eduista. Tuottajan tehtävä on huolehtia, että myytävä maito on turvallista. Kuluttajan on vastuu esimerkiksi oikeasta säilytyksestä.
Maitoa hakiessa kuluttajat saavat samalla vierailla aidolla maatilalla. Näin kunnioitus ja ymmärrys ruuan tuotantoa kohtaan kasvaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

