Ruoka vahvistaa elämystä, tieto syventää kokemusta
Sitran ja Maa- ja kotitalousnaisten tuore opas neuvoo, miten maisemasta ja kulttuuriperinnöstä luodaan liiketoimintaa. Kirja rohkaisee tuomaan paikan henkeä esiin yrityksen tuotteissa ja markkinoinnissa.Minna Komulaisen toimittama Maiseman tarina listaa avaintekijöitä, joilla maisemasta tai maaseutukohteesta luodaan uutta liiketoimintaa. Maanantaina julkaistu opas on suunnattu muun muassa maaseutuyrittäjille.
”Paikka on ainutlaatuinen, jos asiakas jättää siellä arjen taakseen”, kirjoittaja toteaa.
Komulainen korostaa oppaassaan aistillisuutta. Maukas, paikallinen ruoka vahvistaa elämystä ja kohteen ainutlaatuisuutta. Tuotteistamiseen kuuluu myös paikan brändin vahvistaminen esimerkiksi toistamalla sen nimeä yrityksen tuotteissa ja markkinoinnissa.
Komulaisen mukaan maisema avautuu matkailijalle entistä paremmin, kun siitä kerrotaan. ”Tieto syventää maiseman kokemista.”
Yliarkkitehti Raija Seppänen maa- ja metsätalousministeriön ruokaosastolta olisi kaivannut oppaaseen vinkkejä eri elinkeinojen yhteensovittamisesta ja ristiriitojen välttämisestä.
”Esimerkiksi kantojen nostoa kauhistellaan. Uusiutuvaa energiaa tarvitaan, mutta se muokkaa maisemaa”, hän totesi oppaan julkaisutilaisuudessa maanantaina Helsingissä.
Seppänen korosti sopimusten merkitystä maiseman hyödyntämisessä. Esimerkiksi eräyrityksen olisi tärkeää sopia alueen maanomistajien kanssa, mitä alueita saa käyttää ja näyttää.
Hän myös muistutti luonnon yllätyksellisyydestä ja muuttumisesta. Tutun maiseman voi viedä niin myrsky kuin tuulivoimalakin.
Maiseman tarina -julkaisun voi ladata Maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuilta https://portal.mtt.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

