Possun elämä tilalla eroaa kuluttajan odotuksista
Niin tuottajat kuin kuluttajat haluavat sioille hyvää ja eettistä elämää. Tutkijan mukaan ne tarkoittavat ryhmille eri asioita, sillä kuluttajat eivät ole selvillä tuotannon arkipäivästä.SEINÄJOKI (MT) Kuluttajat ja sikayrittäjät kaipaavat puolueetonta tietoa sianlihantuotannosta, tuotantoketjun läpinäkyvyyttä ja monipuolista sianlihantarjontaa kannattavasti.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n Reilu sika –hanke toi kuluttajat ja sikayrittäjät yhteen pohtimaan sianlihantuotannon eettisiä periaatteita.
Vanhempi tutkija Hilkka Siljander-Rasi MTT:ltä sanoo sekä kuluttajien että tuottajien haluavan lisää kontakteja toisiinsa.
”Nykyään kuluttaja näkee sikoja vain maatalousnäyttelyssä. Oli tärkeää, että he pääsivät hankkeessa keskustelemaan tuottajien kanssa”, Siljander-Rasi toteaa.
”Yhteinen näkemys on, että sika voi hyvin, kun omistaja voi hyvin, esimerkiksi ilman taloudellisia huolia.”
Molemmat ryhmät haluavat, että tietoa saadaan ja jaetaan tapaamisissa. Alkuperämerkintöjen ja tuoteselosteiden on oltava selkeitä ja totta. Sianlihaa tulee saada kaupasta erilaisena ja eri hintaluokissa.
Kaikkien ketjun toimijoiden on kuitenkin saatava kohtuullinen korvaus työstään.
Tutkimukseen kuuluneella vierailulla kuluttajat yllättyivät tiloista, joissa siat elävät, ja tuotantoon liittyvästä lupa- ja säädösmäärästä.
Tuottajat ja kuluttajat haluavat sioille hyvää ja eettistä elämää. Siljander-Rasin mukaan ne tarkoittavat ryhmille eri asioita, sillä kuluttajat eivät ole selvillä tuotannon arkipäivästä.
Tutkijan havaintojen mukaan taloudelliset tosiasiat, ihanteet ja tutkimustietoa sikojen hyvinvoinnista ovat ristiriidassa. Siksi tuotantoketjussa tarvitaan keskustelua ja rehellisyyttä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

