Raisiolla vienti vetää ja liiketulos kasvoi enemmän kuin yhtiössä osattiin odottaa
Yhtiö pitää koko vuoden näkymiään hyvinä. Tullien ei uskota vaikuttavan juurikaan Raisioon.Vuosi on lähtenyt hyvin käyntiin, sanoo Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman yhtiön tiistaina julkaisemassa osavuosikatsauksessa.
Konsernin liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 4,2 prosenttia 57,8 miljoonaan euroon.
Vertailukelpoinen liiketulos oli 6,1 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 4,2 miljoonaa. Kasvua kertyi 44 prosenttia, mikä oli yhtiön odotuksia enemmän.
”Ruoan hinnat olivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä nousussa kaikilla päämarkkinoillamme, mikä on heikentänyt markkinoiden yleistä volyymikehitystä”, Flinkman sanoo.
”Kokonaisuutena elintarvikeala on kuitenkin tasainen ja suhdanteiden vaikutukset ovat rajallisia.”
Raisiolle Eurooppa on päämarkkina-alue, eikä se ole riippuvainen Yhdysvalloista tai Kiinasta.
”Mahdollisten tullien suora vaikutus liiketoimintaamme on häviävän pieni, mutta epäsuorilla vaikutuksilla saattaa olla merkitystä myös Raision liiketoimintaan”, Flinkman toteaa.
Liikevaihdon kasvu on Raisiolla ollut alkuvuodesta yleistä markkinan kehitystä nopeampaa, osavuosikatsauksessa sanotaan.
”Olemme jatkaneet markkinaosuuksiemme kasvattamista. Kasvun taustalla on erityisesti suurimpien brändiemme eli Benecol- ja Elovena-brändien volyymikasvu päämarkkinoillamme”, Flinkman kertoo.
Suomessa leipomoalan lakot hidastivat myynnin kehitystä alkuvuonna, mutta vienti on vetänyt hyvin.
”Tappiollisen liiketoiminnan myynti luonnollisesti parantaa konsernin operatiivista tulosta.”
Yhtiö on maaliskuussa uudistanut strategiaansa.
”Olemassa olevista kategorioistamme haemme kasvua erityisesti aamu- ja välipalatuotteista sekä sydänterveyden tuotteista”, Flinkman kertoo.
”Lisäksi haemme kasvua uusista liiketoimintamahdollisuuksista, joka muodostaa yhtiön kolmannen kasvualueen.”
Sen sijaan yhtiö on luopunut kasviproteiiniliiketoiminnastaan myymällä Valiolle alkuvuodesta siihen liittyvän käyttöomaisuuden sekä Härkis- ja Beanit-härkäpapubrändit.
Kauppahinta oli seitsemän miljoonaa euroa.
Härkiksestä luopumisella Raisio pyrkii varmistamaan resurssien tehokkaan käytön ja keskittyy valittuihin kasvualueisiin.
”Tehty liiketoimintakauppa saatiin päätökseen aivan ensimmäisen neljänneksen lopussa, eikä sillä ollut mainittavaa tulosvaikutusta vielä tällä vuosineljänneksellä”, Flinkman sanoo.
”Tappiollisen liiketoiminnan myynti luonnollisesti parantaa konsernin operatiivista tulosta.”
Tulevaisuuden näkymissä Raisio ohjeistaa koko vuoden 2025 vertailukelpoisen liiketuloksensa kasvavan vuoteen 2024 verrattuna.
”Odotamme vaihtelua kuluvan vuoden neljännesten suhteen, mutta koko vuoden osalta näkymämme tuloksen kehittymiseen on hyvä”, Flinkman sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







