MTK:n yrittäjyysstrategia nostaa yhteisiä asioita
MTK:lla on nyt myös yrittäjyysstrategia. Järjestön valtuuskunta hyväksyi sen keskiviikkona.Strategia nostaa esiin edunvalvonnan asioita, jotka ovat yhteisiä kaikille jäsenryhmille - viljelijöille, metsänomistajille ja maaseutuyrittäjille.
”Kyse on ennen muuta tavasta ajatella ja esittää asiat”, strategian esitellyt MTK:n yrittäjyyslinjan johtaja Minna-Mari Kaila sanoi.
Strategia uskoo siihen, että vihreät elinkeinot ovat tulevaisuuden kasvuala. MTK haluaa olla alan ja sen yritysten tärkein järjestö valtakunnallisesti, alueellisesti ja paikallisesti.
Strategia muistuttaa kaikkien maaseudulla toimivien tarvitsevan palveluja, teitä ja tietoliikenneyhteyksiä.
Yrittäjyysstrategian mukaan MTK ei rajaa edunvalvontaansa vain maatilalla toimiviin yrityksiin.
”Jos muutkin maaseudun yrittäjät tuntevat MTK:n palvelevan heitä, he ovat tervetulleita jäseneksi. Värväyskampanjaa ei ole kuitenkaan suunniteltu”, Kaila sanoi.
Strategian valmistelivat MTK:n johtokunta, keskusliitto ja maakunnalliset liitot sekä keskusliiton ja alueiden maaseutuyrittäjyysvaliokunnat.
Maaseudun yritysten perusverkoston muodostaa 60 000 maatilaa. Niistä joka kolmannella on muutakin yritystoimintaa kuin maa- ja metsätalous. Muita mikroyrityksiä maaseudulla on 110 000.
Lisäksi yrittäjiä ovat metsänomistajat.
Yli kahden hehtaarin metsätiloja on Metsäyhdistyksen mukaan 347 000. Luku pitää sisällään maatilat.
Metsänomistajia on jopa 740 000, kun mukaan lasketaan yhteisomistustilojen osakkaat. Metsänomistajien jäsenyys on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa MTK:hon liittyvien metsänhoitoyhdistysten kautta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

