Lypsyrobottien varaosia riittää, lupaavat alan yritykset – asentajat liikkuvat ja työskentelevät pääasiassa yksin
NHK-Keskus varautui hyvissä ajoin ja hankki kolmen kuukauden ylimääräisen puskurivaraston.NHK-Keskuksessa on varauduttu koronapandemiaan huolella ja hyvissä ajoin, huoltoliiketoiminnan johtaja Ville Latva kertoo.
Lely-robottien tavarantoimituksissa ei vielä ole ilmennyt minkäänlaisia ongelmia.
"Siltä varalta, että niitä alkaisi tulla, meillä on hankittu ylimääräinen kolmen kuukauden puskurivarasto robottien toiminnan kannalta kriittisiä sekä huoltoihin liittyviä osia. Myös lypsyrobottien käytössä tarvittavia kemikaaleja, kuten pesuaineita, on hyvin saatavilla."
Latvan mukaan NHK:lla pystytään normaalitilanteessakin toimimaan noin kuukausi varastojen turvin.
"Vaikka toimitukset loppuisivat tänään, pystymme takaamaan kaikki palvelut pitkälle kesään."
"Lypsyrobottien huolto on ykkösprioriteetti tässäkin tilanteessa", Latva korostaa.
NHK:lla on huollettavana toista tuhatta lypsyrobottia ja huoltotöissä kuutisenkymmentä asentajaa.
Koronatilanteeseen on varauduttu myös rajoittamalla sosiaalisia kontakteja.
"Omalla päävarastollamme siirryimme normaalista päivätyöstä kahteen vuoroon. Jos varastohenkilökuntaan sattuu sairastapauksia, tartuntariski pienenee, kun kaikki eivät ole kerralla töissä."
Tiloilla käyviä asentajia ohjeistettiin tiukasti jo toissa viikolla, Latva kertoo.
"Kunkin huoltoalueen työntekijät kokoontuivat aiemmin viikoittain toimipaikalle. Nyt toisia ei tavata vaan varaosia käydään hakemassa porrastetusti."
Asentajat liikkuvat pääasiassa yksin. Jos työtehtävä vaatii useamman asentajan läsnäoloa, mennään mieluiten kahdella autolla eikä työskennellä lähietäisyydellä, Latva kertoo.
Asiakkaita on pyydetty kertomaan etukäteen, jos tilalla on koronaan viittaavia oireita. Joka tapauksessa asentajat välttävät lähikontaktia asiakkaaseen.
"Pyrimme siihen, etteivät asentajat laajamittaisesti sairastuisi eivätkä joutuisi karanteeniin. Jos asentaja sairastuu, emme voi soittaa varamiespalveluun. Asentajan on oltava koulutettu ja tehtaan sertifioima henkilö."
”Tarvittaessa kuitenkin pystymme järjestämään alueelle korvaavaa työvoimaa muilta huoltoalueiltamme sekä päällikkö- ja asiantuntijatason työntekijöistä.”
Tilanne ei ainakaan vielä ole juurikaan vaikuttanut lypsyrobottien varaosien saatavuuteen, tuotepäällikkö Olli Kasurinen DeLavalilta kertoo.
"Varaosatoimitukset ovat toimineet varsin normaalisti. Rahti liikkuu eikä minulla ainakaan nyt ole tiedossa tekijöitä, jotka sitä jatkossa vaikeuttaisivat."
DeLavalin Euroopan keskusvarasto on Saksassa. Sieltä varaosat tulevat maarahtina Suomeen ja edelleen huoltoautoihin ja asiakkaille. Lypsyn kannalta kriittiset osat ovat aina varastoituna Suomeen, Kasurinen kertoo.
Lentorahtia on käytetty pikatoimituksiin, mutta nyt lentojen peruunnuttua myös pikatilaukset kulkevat maarahtina.
Erilaisia lähivarastoja DeLavalilla on Suomessa noin 80. Niihin kuuluvat maakuntavarastot sekä huoltoautojen varastot.
Usein varaosa löytyy joko huoltoteknikon autosta tai maakuntavarastosta, Kasurinen kertoo. "Huoltoautoissa on osia menekin mukaan jyvitettyinä ja maakuntavarastoissa enemmän."
Huoltoteknikkojen toimintaan tiloilla koronavirus ei ole oleellisesti vaikuttanut, Kasurinen kertoo.
"Erilaiset sairaudet ovat karjatiloille uhkatekijä, joten meillä on aina ollut tarkka ohjeistus tiloilla toimimisesta ja suojavarusteiden käytöstä. Toki ohjeita on päivitetty tämän hetken tilanteen pohjalta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

