Kova talvi rassaa autoa
Auto kannattaa puhdistaa huolella lumesta ennen ajoon lähtöä. Jarmo Palokallio Kuva: Viestilehtien arkistoTalviajon riskit yllättävät joka vuosi suuren osan autoilijoista. Talvi rasittaa autoa ja vaatii valppautta ja ennakoivaa ajotapaa kuskilta.
Usein matka katkeaa heti alkuunsa, kun auto ei suostu käynnistymään. Akun lisäksi myös renkaiden kunto on tärkeä. Niiden pitoa koetellaan jäisillä ja huonosti auratuilla sivuteillä.
”Nuorena poikana luulin, että kaikki renkaat ovat mustia ja pyöreitä, kunnes opin, että niissä on valtavasti eroja. Kahdella uudellakin renkaalla voi olla jarrutusmatkassa kymmenien metrien ero”, muistuttaa ajoturvallisuuskouluttaja Arto Grönroos Continental Rengas Oy:ltä.
VTT on huolestunut siitä, että autoihin on asennettu Keski-Eurooppaan tarkoitettuja kitkarenkaita. Ne eivät sovi Suomen talveen.
Arvion mukaan noin joka kuudennessa kitkarenkaita käyttävässä autossa on vääränlaiset renkaat alla. Keski-Eurooppalaisia renkaita on ostettu nettikaupoista ja niitä on kulkeutunut maahan tuontiautojen mukana. Yleisesti niitä löytyy Audeista ja Bemareista, jotka ovat tavanomaisia tehokkaampia.
”Keskieurooppalaiset renkaat ovat tiettyjen automerkkien ongelma. Niiden osuus on niin suuri, että sillä voi olla merkitystä liikenneturvallisuuteen”, sanoo tutkimusprofessori Juha Luoma.
Asiantuntevat rengasliikkeet eivät niitä myy.
Pakkasilla kannattaa kiinnittää renkaan sopivuuden ja kunnon lisäksi huomiota ilmanpaineeseen. Erittäin kovilla pakkasilla suosituksiin voi lisätä noin 0,4 baria ilmaa.
Oikeat ilmanpaineet takaavat, että rengas toimii tarkoituksenmukaisesti ja kuluttaa vähemmän polttoainetta.
Ylivoimainen enemmistö suomalaisista ajaa nastarenkailla. Kitkarenkaat ovat alla noin yhdessä henkilöautossa kymmenestä.
Asiantuntijoiden mukaan kitka- ja nastarenkaat pitävät lähes yhtä hyvin tavanomaisella pakkassäällä. Märällä jääpinnalla nastarenkaat ovat selkeästi parempi vaihtoehto.
Kun lämpötila laskee oikein alas eli kolmenkympin kylmemmälle puolelle, tiessä on yleensä polannetta. Silloin jää on niin kovaa, että edes nastat eivät siihen pure, joten vain varovaisuus auttaa.
Pakkanen haastaa auton sähköjärjestelmän. Jos auto seisoo pihalla pitkiä aikoja ajamattomana, akun virta ei välttämättä riitä sen käynnistämiseen.
Lyhyet ajomatkat pakkasella ovat turmiollisia akulle, joka ei ehdi latautua niiden aikana. Akkua rasittavat myös talvella käytettävät istuin- ja lasinlämmittimet.
”Jos akun varaustila on alhainen, se jäätyy kovissa pakkasissa. Talvisin akun varauksen ylläpitäminen on hyvin tärkeää”, korostaa kuopiolaisen Autotalo Laakkosen huoltopäällikkö Seppo Keränen.
Pakkasessa hyytynyttä autoa voi yrittää käynnistää toisen auton akulla. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala muistuttaa, että ennen apukäynnistystä kannattaa tutustua autojen käsikirjoihin.
Virheellisesti tehty apukäynnistäminen saattaa aiheuttaa vahinkoa auton tekniikalle. Etenkin uusissa autoissa on niin paljon herkkää sähkötekniikkaa, että kaapelien asennuksessa on pakko olla tarkkana.
Myös jarrujen jäätyminen on mahdollista auton seisomisen aikana. Näin voi tapahtua silloin, kun lämpötila sahaa vuoroin miinuksen ja plussan puolella.
Pitkille matkoille kannattaa varata lämmintä vaatetta mukaan. Ne pitävät lämpimänä, jos auto sammuu tielle.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
