Inssipaikkojen karsiminen herättää huolta
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin suunnitelma karsia ajokoepaikkakuntia huolestuttaa Autokoululiittoa. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo saaneensa huolestuneita yhteydenottoja myös kansanedustajilta ja kansalaisilta. Joihinkin maakuntiin jäisi vain yksi tai kaksi ajokokeen suorituspaikkaa.Suomen autokoululiitto pelkää uudistuksen karsivan autokouluja ja olevan epätasa-arvoinen kansalaisille.
Liiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi huomauttaa, että ennen kuljettajatutkintoa on käytävä tutustumassa inssipaikkaan. Autokoululainen saa ajaa vain kaksi tuntia vuorokaudessa, joten reissulle on otettava muitakin oppilaita. Tämä tekee muille paikkakunnille tehtävistä matkoista monituntisia, ja koulusta tai töistä on ehkä jäätävä pois.
Jokilampi uskoo, että inssipaikkakuntien vähentäminen saisi autokouluja lopettamaan toimintansa. Inssipaikkakunnilla käyminen nostaisi autokoulujen kuluja.
Trafin lakimies Tuire Simonen myöntää, että määräys vaikuttanee autokoulujen toimintaan, vaikkei kohdistukaan siihen.
Trafin mukaan uudistuksen takana on ajatus tasapuolisuudesta ja turvallisuudesta. Inssin vaatimusten pitäisi olla kaikille yhteiset ja liikenneympäristön samantyyppinen.
Liikenneturvallisuutta parantaa se, että kaikilla kuljettajilla on sama taso, Simonen sanoo.
Jarmo Jokilampi ei usko, että uudistus parantaisi turvallisuutta.
Ajamisen oppiminen ei lopu kortin suorittamiseen. Suomen kaltaisessa maassa on kestämätön peruste, että ajokorttipaikkakuntien pitäisi olla samanlaisia. Suomessahan ei silloin olisi kuin viisi inssipaikkakuntaa, Jokilampi sanoo.
Trafin määräysluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, joka päättyy elokuun lopulla.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) ilmoitti erityisavustajansa välityksellä, ettei kommentoi Trafin suunnitelmia ainakaan ennen lausuntokierroksen päättymistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

