Yle: Suomen suosituin valmisruoka täyttää 60 vuotta
Saarioisten toimitusjohtaja Reino Avenius aavisti 50-luvulla, että naisten lähtö kotoa töihin luo markkinoita valmisruualle.Maksalaatkko, Suomen suosituin valmisruoka, täyttää tänä vuonna 60 vuotta.
Saarioisten silloinen toimitusjohtaja Reino Avonius oli 50-luvulla kaukaa viisas mies.
"Hän oli visionääri. Hän näki, että naiset tulevat lähtemään kotoa töihin, heillä ei ole aikaa tehdä ruokaa. Niinpä täytyy ruveta tekemään valmista ruokaa", kertoo Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka ylen uutisessa.
Aiemmin kaupoissa oli jo säilykepunajuuria ja -kurkkuja. Myös ensimmäiset valmisruoat olivat säilykkeitä. Tuoretta valmista ruokaa ei vielä kukaan ollut keksinyt tuoda kauppoihin.
"Kaikki lähti hyvin pienestä. Maksalaatikoita valmistettiin aluksi vain joitakin kymmeniä rasioita päivässä. Myynti kasvoi koko ajan ja kaikki laatikot saatiin myytyä päivän aikana, niin siitä kasvu sitten alkoi."
Tuotannon kasvaessa piti kehittää myös uusia menetelmiä muun muassa hygienian varmistamiseen ja ruoan jäähdytykseen. Valmisruoka vaati myös aiempaa nopeampaa kuljetusta, tuoretta kun oli.
Teknistä muutosta hitaammin muuttuivat asenteet valmisruokaa kohtaan.
"Varmaan aluksi oli ennakkoluuloja ja huvittuneisuuttakin. Tuskin kukaan uskoi, minkälainen valmisruokien tulevaisuus olisi", innovaatiojohtaja Mirja Lonka sanoo.
Nykyään Saarioinen valmistaa noin kahdeksan miljoonaa rasiaa maksalaatikkoa vuodessa. Se on kirkkaasti Saarioisten myydyin tuote ja Suomen ostetuin valmisruoka.
Maksalaatikon resepti on käytännössä sama kuin 60 vuotta sitten. Maksalaatikkofanit älähtävät heti, jos maku vähänkään muuttuu.
Saarioisten kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista syö maksalaatikkonsa mieluiten puolukkasurvoksen kanssa. Noin joka neljäs syö laatikon sellaisenaan. Erikoisin makuyhdistelmä lienee maksalaatikko ketsupilla – näin kertoo tekevänsä kolme prosenttia vastaajista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

