Rasvaisuus viehättää nyt maitotuotteissa – Mikä teki suomalaisista kermanlatkijoita?
Juuston, maidon ja rahkan kulutus notkahtivat mutta kermaa ja voita myydään yhä enemmän.Rahkan ja juuston kulutus koki notkahduksen, uusi nousija on kerma.
Kerman kokonaiskulutus kasvoi tammi-kesäkuussa 6,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Juustojen kulutus sen sijaan laski 7,3 prosenttia. Laskun taustalla saattaa olla poikkeuksellisen vuoden jälkeinen korjausliike, pohtii maitoasiamies Leena Ala-Orvola.
”Juuston kulutus nousi maitokriisin aikana: halvalla myytävät Putin-juustot saattoivat osaltaan vaikuttaa kysyntäpiikkiin.”
Suomessa kulutetaan henkeä kohden edelleen eniten nestemaitoa maailmassa.
Täällä ja muissakin Länsi-Euroopan maissa nestemaitojen kulutus kuitenkin on laskussa.
Kerma tekee poikkeuksen. Miksi ihmeessä?
Terveellisyyden ohelle suomalaiset kuluttajat kaipaavat aitoutta ja hyvää makua.
”Maku on korostunut, mikä on johtanut voin ja kerman kysynnän kasvuun.”
Enää ei myöskään käydä niin voimakasta keskustelua eläinrasvojen haitoista, Ala-Orvola pohtii.
Maailmalla puhutaan nyt ennemminkin sokerin haitoista terveydelle. Suomessa puhuttaa myös suolan liiallinen käyttö.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

