Voiteluöljyjen hinnat eivät laske raakaöljyn imussa – muut tekijät vaikuttavat enemmän hintaan
Korona taittoi kulutusta huhtikuussa, mutta isompaa laskua odotetaan kesällä.
Huhtikuun voiteluaineiden toimitukset jäivät 10–15 prosenttia viime vuoden huhtikuuta pienemmiksi. Kuva: Antti SavolainenRaakaöljyn hinta on romahtanut koronakriisin ja kysynnän hiljenemisen takia ja bensiinin ja dieselin hinta on notkahtanut, mutta voiteluöljyissä vastaavaa laskua tuskin nähdään, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Ari Holmila Teboililta.
Teboil valmisti ja markkinoi viime vuonna runsaat 13 miljoonaa kiloa voiteluöljyjä. Markkinaosuus oli yhtiön itsensä mukaan 26,2 prosenttia.
Holmilan mukaan voiteluöljyjen hinnassa raakaöljyn osuutta on vain vähän. Isompi vaikutus on sillä, miten voiteluöljyissä käytettävien perusöljyjen ja lisäaineiden markkinat muuttuvat.
Liikennepolttoaineita valmistavia jalostamoja on paljon, mutta vain osa niistä valmistaa voiteluöljyjä. Kysyntä ja tarjonta ohjaavat hinnoittelua eikä isoja muutoksia ole näkynyt sillä puolella, Holmila kertoo.
Jonkinlaista hintojen laskua voidaan odottaa voiteluaineissa käytetyissä perusöljyissä, jos kysyntä jää pysyvästi epidemiaa edeltävää aikaa pienemmäksi.
Pääosa hinnasta kertyy voiteluöljyjen ominaisuuksia parantavista lisäaineista ja lisäaineiden hinnoissa on ollut vain yksi suunta, ylöspäin.
Epidemia on alkanut Holmilan mukaan vaikuttaa voiteluaineiden menekkiin, mutta isompaa pudotusta voidaan odottaa myöhemmin kesällä.
Huhtikuun voiteluaineiden toimitukset jäivät 10–15 prosenttia viime vuoden huhtikuuta pienemmiksi, pitkälti teollisuuden pienentyneiden ostojen takia.
Myös kuluttajamyynnissä voi tulla laskua. Öljynvaihtovälejä pidennetään säästöjen takia, samoin autoilu voi vähentyä. Maatiloillakin saatetaan miettiä koneiden öljynvaihtojen lykkäämistä, Holmila miettii.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
