Onko tuulen avulla tuotettu diesel tulevaisuuden polttoaine maatiloille?
Lopputyö tehtiin Energifabrikenilla yhteistyössä RISE:n ja Agtech Swedenin kanssa ja siinä tutkittiin konseptuaalista tuotantolaitosta synteettisen e-dieselin tuottamiseksi maatilalla.
Mitä jos traktorilla ajettaisiin tulevaisuudessa maatilan omalla polttoaineella? Kuvituskuva. Kuva: Tapio VesterinenLinköpingin yliopiston rakennustekniikan opiskelijat Emil Johnsson ja Gabriel van den Bos tutkivat lopputyössään keväällä 2025 mahdollisuutta tuottaa synteettistä e-dieseliä suoraan maatiloilla.
"E-diesel, joksi sitä kutsutaan, voidaan tankata nykyisiin polttomoottoreihin ilman ongelmia. Polttoaineen valmistukseen käytetään ainoastaan hiilidioksidia, vettä ja sähköä", kertoo van den Bos lehdistötiedotteessa.
Sähködieselin etuna pidetään sen yhteensopivuutta nykyisten polttomoottoreiden kanssa ja mahdollisuutta sekoittaa sitä biodieselin kanssa. Tämä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon tulevaisuutta ajatellen.
Vaihtoehtoisiin sähkökäyttöisiin koneisiin liittyy paljon haasteita, kuten suuri paino ja rajallinen käyttöaika, ja työkonelaitteiden pitkä elinkaari hidastaa uuden tekniikan käyttöönottoa, mikä puoltaa e-dieselin käyttöä entisestään.
”E-diesel saattaa olla tulevaisuuden vaihtoehto, mutta tulevaisuus on lähempänä kuin uskommekaan. Tekniikka on olemassa, mutta tulevaisuus ei aio odottaa.”
E-dieselin tuotantolaitoksen tutkiminen on tärkeää myös valmiuden näkökulmasta.
”Jos jokainen maatila tuottaisi itse polttoaineensa, riskit jakautuisivat hyvin ja samalla elintarviketuotanto tulisi riippumattomammaksi öljyn hinnasta", Johnsson kertoo lehdistötiedotteessa.
Lisäksi dieselin tuotanto suoraan tilalla antaa viljelijälle paremman kontrollin omaan liiketoimintaansa.
Tutkimuksen mukaan e-dieselin tuotanto maatilalla on teknisesti mahdollista, mutta korkeat investointikustannukset ovat merkittävä este. Tekniikan kehitys, tukimuodot ja tuotantolaitosten sarjatuotanto voisivat kuitenkin tehdä ratkaisusta realistisen vaihtoehdon.
Tutkimuksessa kerrotaan, että tuulivoimalla voidaan kohtuudella toimittaa energiaa tuotantolaitokselle, kunhan järjestelmä on ylimitoitettu ja siinä on energian varastointimahdollisuus tuulen vaihteluiden tasaamiseksi.
”Fossiiliset polttoaineet eivät enää ole vaihtoehto, joten meidän on kysyttävä itseltämme, mitä meidän tulisi käyttää sen sijaan. E-diesel saattaa olla tulevaisuuden vaihtoehto, mutta tulevaisuus on lähempänä kuin uskommekaan. Tekniikka on olemassa, mutta tulevaisuus ei aio odottaa”, Johnsson muistuttaa lehdistötiedotteessa.
Tutkimus on julkaistu kokonaisuudessaan täällä: Wind to Diesel: A conceptual design study of farm-based electrodiesel production
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







