Sitra: Kuluttajanäkökulmaa maaseudun yrittämiseen
Jos maaseutuyritystä aletaan rakentaa tuottajan omista lähtökohdista, homma voi mennä pieleen. Sitra ja Pro Agria kannustavat ottamaan kehitykseen kuluttajan näkökulman.Maaseudun asukkaille on tarjolla runsaasti uusia yrittämisen paikkoja vihreän talouden saralla, muun muassa luonnosta ja maaseutuympäristöstä ammentavissa matkailu- ja hyvinvointiyrityksissä.
Niiden toiminnan ideoinnissa ja kehittämisessä on kuitenkin syytä ottaa lähtökohdaksi se, millaista palvelua kuluttaja yritykseltä odottaa, korostaa Pro Agria -keskusten liiton kehitysjohtaja Pentti Meriläinen .
Pro Agria -keskusten liitto julkaisi keskiviikkona yhdessä Sitran kanssa kuluttajalähtöiseen yritystoimintaan opastavat Kasvunvarat-työkirjan.
Siinä neuvotaan muun muassa tunnistamaan paitsi asiakas, myös asiakkaan tarpeet ja se, millaisena asiakas yrityksen tuottaman palvelun kokee.
Työkirja on saatavilla sekä painettuna että sähköisenä versiona. Sähköinen versio on ilmaiseksi ladattavissa Pro Agrian Kasvunvara-sivulta. Painetun version voi samalta sivulta tilata postikulujen hinnalla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
