SLC:n luomutuottajat huolissaan: Muka-luomu hämärtää kuluttajien käsitystä aidoista luomutuotteista
Vain virallisesti luomusertifioitua tuotetta saa mainostaa luomuna.
Sana Bio tuotteen pakkauksessa voi kertoa luomusta, tai sitten ei. Aidon luomutuotteen tunnistaa EU:n luomumerkistä. Kuva: Jaana Kankaanpää / Kuvitus: Juho LeskinenRuotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n luomuvaliokunta on huolissaan tavanomaisten tuotteiden myynnistä luomumielikuvalla. Varsinkin suoramyynnissä käytetään markkinointiväitteitä, joiden mukaan tuotteet ovat "lähes luomua".
Aiemmin tähän ilmiöön ovat puuttuneet Ruotsin luomutuottajat omassa kannanotossaan, SLC kertoo.
SLC:n luomuvaliokunnan puheenjohtaja Steve Nyholm korostaa vain sertifioidun tuotannon takaavan, että viljelyssä on noudatettu luomulta vaadittuja tuotantotapoja.
"On laitonta markkinoida tuotteita lähes luomuna tai käyttää termejä eko tai bio sellaisista tuotteista, jotka eivät ole peräisin sertifioidusta luomutuotannosta."
Pro Luomu ry käynnisti lokakuun alussa kampanjan, jonka tavoitteena on lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

