Metsäautoteiden huono kunto vaarantaa puunsaannin
Suomessa peruskorjataan vuosittain 2 500 kilometriä metsäautoteitä. Määrän tulisi olla kaksinkertainen, jotta jatkuva puunsaanti voidaan turvata.Uudet investoinnit, leudommat talvet ja raskaammat puunkuljetusautot rasittavat metsäautoteitä.
Hallituksen tavoite lisätä hakkuita 15 miljoonaa kuutiometriä edellyttäisi ympärivuotista puunkorjuuta. Metsään tulisi päästä vuodenajasta riippumatta, mutta tällä hetkellä se ei ole kaikkialla mahdollista.
Tapion metsänparannuksen asiantuntijan Ilppo Greisin mukaan huomattava osa metsäautotieverkostosta on peruskorjauksen tarpeessa.
”Vuosittain kemeratuen avustuksella korjataan noin 2 500 kilometriä. Tämä määrä tulisi nostaa kaksinkertaiseksi.”
Metsänomistaja huolehtii tiensä kunnosta
Suomessa on 150 000 kilometriä metsäautoteitä. Maanomistaja on vastuussa niiden kunnossapidosta.
Puunostajille luotettavat tieyhteydet ovat tärkeitä. Greis on huolissaan tulevaisuuden puunsaannista ja patistaa maanomistajia kunnostustöihin.
”Jos kaikki metsäteollisuuden kaavailemat investoinnit toteutuvat ja tiet vain rapistuvat, ollaan todella huonossa tilanteessa. Tienpitoon panostavalle metsänomistajalle on nyt luvassa maksavia asiakkaita.”
Hyvä metsäautotie on kannattava
”Se, että hakkuita voidaan tehdä ympäri vuoden nostaa sekä kiinteistön että yksittäisen kaupan puutavaran arvoa”, toteaa Suomen metsäkeskuksen rahoitus- ja tarkastuspäällikkö Ari Nikkola.
”Kaikkein paras hinta on niin sanotuilla kesäkorjuukelpoisilla leimikoilla. Jos leimikolle pääsee vain maan ollessa jäässä, tuntuu se hinnassa aika isona miinuksena tänä päivänä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

