Peruna-ala asetti tavoitteeksi kuluttajien kuuntelemisen
Perunaketju on kirjannut yhteisen tahtotilansa strategiaan, joka viitoittaa alan tietä vuoteen 2020.Tuore ruoka- ja ruokateollisuusperuna-strategia painottaa kuluttajalähtöisen toiminnan vahvistamista.
Peruna-alan olisi vastattava eri kuluttaja- ja käyttäjäryhmien vaatimuksiin ja tarpeisiin sekä kulutustottumusten muutoksiin. Perunan lisäarvoa olisi tarpeen kasvattaa esimerkiksi tuotekehityksen avulla.
Alan toimijat ovat laatineet strategian maa- ja metsätalousministeriön aloitteesta. Siinä nostetaan esille kuusi osatavoitetta.
Ne liittyvät perunan eri käyttäjäryhmien tarpeiden huomioimiseen, perunan vahvuuksien tunnettavuuden lisäämiseen, perunan laatuun, perunasektorin toimintaedellytysten turvaamiseen, vastuulliseen toimintaan sekä perunatutkimukseen ja neuvontaan.
Perunan vahvuuksien tuntemisen toivotaan näkyvän kuluttajien ja elintarviketeollisuuden valmiutena käyttää kotimaista perunaa ja perunatuotteita sekä maksaa niistä kohtuullista hintaa.
Perunan ja perunatuotteiden laadusta on tärkeää huolehtia ketjun kaikissa vaiheissa. Laatutavoitteen toteutumiseksi strategiassa ehdotetaan, että perunaa tuotetaan auditoidun laatujärjestelmän mukaisesti.
Tuotannon jatkumisen eräänä keskeisinä edellytyksenä on se, että tuotannon taloudelliset toimintaedellytykset ovat kunnossa. Perunatutkimuksen ja -neuvonnan halutaan olevan suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja alan tarpeista lähtevää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

