Pitkä tie ajatuksesta tuotteeksi
Tuotteen kehitys ideasta lehmän ruokintapöydälle ei ole aina yksinkertaista. Usein tarvitaan ainakin riittävästi aikaa ja ripaus hyvää onnea.
Maidonpitoisuuksia kohottavan Benemilk-tuotesarjan juuret ulottuvat 1980-luvun lopulle, kertoo Raisioagron naudanrehujen kehityspäällikkö Merja Holma.
Vajaat 30 vuotta sitten maitoalalla painittiin ylituotannon kanssa. Maitorasvaa tuotettiin liikaa, joten tutkimus kohdennettiin sen määrän alentamiseen.
”Matkan varrella opittiin myös tunnistamaan, miten pitoisuuksia voidaan kohottaa. Innovaatioon on siis kerätty aineksia vuosien varrella”, Holma toteaa.
Tutkimus heräsi eloon, kun maitomäärät kääntyivät laskuun ja voista tuli pula.
Koe-erät Benemilkiä tehtiin syksyllä 2011.
Yleensä tuotekehityksessä on neljä päävaihetta: ideoiden metsästys, tuotekehityshankkeiden valinta, varsinainen tuotekehitys ja testaus, Raisioagron kehitysjohtaja Ilmo Aronen listaa.
Kehitysprosessien kesto vaihtelee paljon. Joskus valmista tulee muutamassa kuukaudessa, joskus kuluu vuosia.
Raisioagro kehittää vuodessa noin kymmenen uutta tuotetta. Lisäksi tehdään parannuksia olemassa oleviin rehuihin.
Tutkimuksen ja tuotekehityksen kulut ovat noin miljoona euroa vuodessa.
Toiminnasta vastaa seitsemän päätoimista työntekijää. Lisäksi projekteihin osallistuu väkeä muualta organisaatiosta. Esimerkiksi asiakkuusvastaavilla on tärkeä rooli kenttätutkimuksissa.
Tuottajat ovat innokkaita osallistumaan tuotekehitykseen.
”Kun kerroimme uudesta koerehusta, saimme nopeasti joukon halukkaita testaajia, vaikka tilat eivät vielä tienneet, kuinka suuren vasteen rehu antaisi”, Holma kertoo Benemilkin testauksesta.
TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
