Kauppapuutarhaliitolta tutkimuspyyntö Kilpailuvirastolle
Kauppapuutarhaliitto pyytää Kilpailuvirastoa selvittämään, käyttääkö S-ryhmä väärin määräävää markkina-asemaansa, kun se vaatii vihannesviljelijöitä siirtymään mustan kuljetus- ja myyntipakkauksen käyttöön. Muutos häivyttäisi tuotteiden alkuperää.S-ryhmä on loppuvuoden 2012 aikana vaatinut viljelijöitä muuttamaan vihannesten kuljetuspakkaukset väritykseltään S-ryhmän vaatimusten mukaisiksi eli mustiksi.
Käytännössä nämä kuljetuslaatikot toimivat vähittäiskaupassa myyntilaatikkoina, Kauppapuutarhaliitto kertoo Kilpailuvirastolle lähettämässään kirjeessä. Ne ovat kuluttajalle tärkein keino tunnistaa tuotteiden alkuperä. Laatikoiden vaihtuminen mustiksi häivyttäisi alkuperän näkyvistä.
Liiton mukaan S-ryhmä on painostanut viljelijöitä mustan laatikon käyttöön uhkaamalla asiakassuhteen lopettamisella.
Kauppapuutarhaliitto pyytää nyt Kilpailuvirastoa selvittämään, käyttääkö S-ryhmä väärin määräävää markkina-asemaansa Suomen suurimpana vihannesostajana.
Kauppapuutarhaliitto katsoo, että viljelijöiden itse maksaman pakkauksen painatukset kuuluvat yrittäjien päätösvaltaan ja ovat osa yrittämisen vapautta.
Kaupan omissa, niin sanotuissa private label- tuotteissa pakkauksen määrittelee ostaja, mutta niistä tutkimuspyynnössä ei ole kyse.
Kauppapuutarhaliiton mukaan muissa kaupan ryhmissä ei ole esitetty vastaavia vaatimuksia.
Kauppapuutarhaliitto, MTK ja SLC ovat vedonneet alueellisten osuuskauppojen hallintoneuvostoihin, jotta ne vaikuttaisivat SOK:n suunnitelmiin. ”Toivomme, että yhdessä voimme löytää ratkaisun, joka hyödyttää kaikkia osapuolia tuottajasta kuluttajaan asti sekä edistää kotimaisten kasvisten käyttöä”, vetoomuksessa sanotaan.
Facebookiin on perustettu Ei mustaa vihanneslaatikkoa -sivu, jossa kuluttajat voivat ottaa kantaa asiaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


