Laiva on lastattu rehuvehnällä
Vajaan viiden miljoonan kilon erän kohdemaa on Saksa.
Rehuvehnää lastattiin Hollannin lipun alla purjehtivaan Forestiin tiistaina Naantalin satamassa. Kuva: Markku VuorikariSalolainen Scandinavian Grain Company, SGC, lastasi talven ensimmäiset rehuvehnät laivaan Naantalin satamassa alkuviikolla. Vajaassa päivässä neljän ja puolen miljoonan kilon Forest oli piripinnassa ja lähti kohti Saksaa.
Lopullista osoitetta toimitusjohtaja Antti Jussila SGC:ltä ei halua kertoa, mutta "vehnät ovat menossa Saksaan". Alusten kulkua seuraavan Marine Trafficin mukaan Forestin kohdesatama on Brake Veser-joen varressa.
Lastaaminen aloitettiin maanantaina illalla ja keskiviikkona aamupäivällä Hollannin lipun alla seilaava laiva lähti Naantalista.
SGC on ollut pois vientimarkkinoilta runsaan vuoden, mutta on aktivoitumassa. Seuraavaan laivaan kerätään jo kauraa. Sen toivotaan lähtevän heti tammikuun alussa, Jussila kertoo.
Saksaan päätyvä rehuvehnä on kerätty maan lounaisosista Varsinais-Suomesta, Satakunnasta ja Uudeltamaalta runsaan kuukauden aikana. Myös kaurat hankitaan samalta alueelta, Jussila sanoo. ”Myyntihaluja on ollut ilahduttavasti.”
Euroopassa saatiin iso viljasato, mutta markkina on niin iso, että ostajia löytyy. Aika paljon töitä vientikauppojen eteen pitää tehdä, Jussila kertoo.
Viljat hinnoitellaan Pariisin Matif-pörssin noteerausten perusteella. Pariisissa käydään kauppaa leipävehnällä, josta myös rehuvehnän hinta johdetaan.
Matifin hintataso määrittelee kaikkea vehnäkauppaa Euroopassa.
Myös isot toimijat ahkeroivat rehuvehnän viennissä. Vienti on hyvässä vauhdissa, mutta paljon on vielä vietävää, jotta kotimaan siiloihin saadaan tilaa ensi syksyksi, sanoo tuotepäällikkö Ilkka Pekkala Rautakeskosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

