Vuoden luomuyrittäjä arvostaakoko ketjua tuottajasta alkaen
Erilaiset ruokasuuntaukset tulevat ja menevät, mutta aito ja puhdas ruoka nousee, toteaa Sun Spelt Oy:n toimitusjohtaja Kari Kaipainen.
Aidosta ja puhtaasta ruuasta lähti liikkeelle myös hänen oman yrityksensä tarina. Myyntimiehenä vuosia työskennellyt Kaipainen ryhtyi suin päin elintarvikeyrittäjäksi saatuaan vuonna 2000 naapuriltaan maistiaisiksi hänelle entuudestaan täysin tuntematonta spelttiä eli alkuvehnää.
”Keitin siitä puuron, joka oli niin hyvää, että ostin naapurilta 200 kiloa spelttiä. Siinä sitten mietin, mitä ostamastani speltistä ryhtyisin tekemään”, hän kertoo.
Pienen etsimisen jälkeen Kalvolan Iittalasta löytyi vehnämylly, joka jauhoi jyvät jauhoksi. Ne hän pakkasi lähikaupasta ostamiinsa ruskeisiin paperipusseihin ja ryhtyi myymään.
Vuosien työn jälkeen speltti on tullut ihmisille tutuksi ja Sun Spelt vakiinnuttanut asemansa suomalaisissa ruokakaupoissa. Yhtiön tuotteita on myynnissä K- ja S-ryhmän kaupoissa ja Stockmanneilla sekä tukuissa, luomutukuissa ja maatilamyymälöissä.
Myös ravintolat ovat yritykselle merkittävä asiakasryhmä.
Luomuliitto palkitsi Sun Spelt Oy:n vuoden luomuyrityksenä Mikkelin luomupäivillä eilen tiistaina. Kaikki yrityksen tuotteet ovat luomua.
Vaikka yritys henkilöityykin perustajaansa, Kaipainen ei halua ottaa kunniaa palkinnosta kokonaan itselleen. Hänen mielestään Luomuliiton tunnustus on tunnustus koko yrityksen tuotantoketjulle, niin alkutuotannolle kuin alihankkijoillekin.
Sun Speltin alihankintaketju on laajentunut alkuajoista tuntuvasti. Nyt yritykselle työskentelee kolme myllyä, näkkileivät valmistava leipomo, pastatuotteiden valmistaja sekä lakritsitehdas, joka tekee speltistä lakritsia.
Yritys on juuri saattanut loppuun mittavan tuotepakkausten uudistuksen. Sen tavoitteena oli tuoda spelttiä aiempaa lähemmäksi tavallista kuluttajaa.
”En halua, että tuotteemme ovat liian erikoisia tai että niillä on mitään hörhöleimaa.”
Kun Kaipainen osti naapuriltaan ensimmäisen spelttierän, spelttiä viljeli Suomessa vain harva tila. Yhteensä spelttiala oli 2000-luvun alussa noin 150 hehtaaria, Kaipainen kertoo.
Nyt ala on kasvanut jo lähelle 1 500 hehtaaria.
Kaipainen uskoo, että ala kasvaa jatkossakin, joskin kotimaan markkinat alkavat olla vakiintuneet. Tulevaisuudessa Sun Speltillä on tarkoitus hakea kasvua nykyistä enemmän ulkomailta.
Ensimmäiset avaukset yritys on jo tekemässä yhdessä Stockmannin kanssa. Kymmenen yrityksen tuotetta lähtevät valloittamaan Venäjän markkinoita Stockmannin Pietarin ja Moskovan tavaratalojen kautta.
Jatkossa suomalaista spelttiä voi olla myös Ruotsin ja Norjan markkinoilla, ehkä jopa Kaukoidässä. Askelet ovat kuitenkin varovaisia.
”On tärkeää pitää huolta siitä, että raaka-aine riittää.”
JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
