Valion kunnianhimoinen suunnitelma: Maito hiilineutraaliksi – muutos tehdään lannan ja nurmen avulla
Kevytmaidon hiilijalanjäljestä yli 90 prosenttia on Valion mukaan peräisin alkutuotannosta.Meijeriyhtiö Valiolla on kunnianhimoinen ilmastonmuutostavoite – se haluaa muuttaa maitoketjun hiilineutraaliksi.
"Iso asia tässä on se, että haluamme palauttaa suomalaisen, nurmituotantoon perustuvan ruuantuotantotavan arvostuksen ja lisätä sitä", sanoo alkutuotanto- ja maidonhankintajohtaja Juha Nousiainen Valiolta.
Mitään aikatavoitetta Valiolla ei ole, mutta töitä tehdään tästä eteenpäin hiilineutraaliuden saavuttamiseksi.
Yhtiön laskelmien mukaan kevytmaidon hiilijalanjäljestä peräti 93 prosenttia on peräisin alkutuotannosta. Kuljetusten osuus on yksi prosentti ja meijerillä tapahtuvan maidonjalostuksen päästöt aiheuttavat kuusi prosenttia maidon hiilijalanjäljestä.
Maitotilojen selvästi suurimpia päästöjen aiheuttajia ovat lehmät, ja toinen iso päästöjen lähde on rehun viljely.
Nautojen märehtimisestä aiheutuvia metaanipäästöjä ei nykyosaamisella pystytä estämään, mutta Valion suunnitelmissa on saada aikaan suuria muutoksia pelloilla ja lannan käsittelyssä.
Lehmien ravinnoksi tarvittavasta nurmesta ja sen maaperästä halutaan tehdä metsien veroinen hiilinielu.
"Terve maaperä sitoo ja varastoi hiiltä ilmakehästä kaksi kertaa niin paljon kuin kasvillisuus. Lisäksi se pidättää ravinteita tehokkaasti", Valio toteaa suunnitelmissaan.
Viljelijälle tämä tarkoittaa sitä, että suppeaa viljelykiertoa, tehokasta maanmuokkausta ja runsasta keinolannoitteiden käyttöä tulisi välttää. Viljelijän tulisi suosia vuoroviljelyä, lisätä nurmen lajikirjoa ja pitää pellot vihreinä mahdollisimman pitkän osan vuodesta.
Nousiaisen mukaan työ ilmastonmuutoksen torjumiseksi on jo käynnistynyt useilla maatiloilla.
"Meillä on jo viljelijöiden nurmiryhmiä. Niitä tullaan jatkamaan ja laajentamaan."
Lanta-asioissa useilla tiloilla tehdään jo lannan separointia tai tuotetaan biokaasua.
"Todennäköisesti biokaasun tuotannossa tilakohtainen ratkaisu ei ole aina taloudellisesti kovin järkevä, sellaisia odotuksia meillä ei ole. Keskitetyt ratkaisut useamman tilan yhteistyönä voivat olla parempia", Nousiainen toteaa.
"Lantakokonaisuus on tietysti valtava urakka. Mutta siinä on saavutettavissa niin isot edut, että työ kannattaa aloittaa."
Hän korostaa, että ilmastoystävällisten ratkaisujen pitää olla sellaisia, jotka tuovat maatiloille myös kustannus- ja tuottavuushyötyjä.
Myös meijerin tuotantolaitoksilla ja kuljetuksissa aiotaan tarttua ilmastohaasteisiin.
"Tuotantolaitoksilla olemme siirtyneet jo pitkälti uusiutuviin, kiinteisiin polttoaineisiin. Yksi konkreettinen asia on varmasti myös kumipyöräliikenne, jonka käyttövoimassa on päästävä uusiutuviin."
Toistaiseksi Valiolla on pääkaupunkiseudulla kokeilussa jakeluauto, joka kulkee biokaasulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

