
Kotimainen perävaunumarkkina kapeni entisestään, kun Multiva lähti markkinoilta – keskittyy jatkossa kylvö- ja muokkauskoneisiin
Suomen markkinaa valtaa enenevissä määrin edullisempien tuotantokustannusten maissa valmistetut perävaunut. Sen vuoksi kotimainen perävaunuvalmistus hiipuu.Loimaalainen Dometal Oy on päivittänyt Multiva-tuotemerkin strategiansa. Se lopetti kokonaan traktorin perävaunuvalmistuksen ja keskittyy nyt pelkästään kylvö- ja muokkauskoneisiin.
Kotimainen perävaunutarjonta jatkaa kapenemistaan, sillä muutama vuosi sitten myös toinen merkittävä kotimainen perävaunuvalmistaja, MSK Groupiin kuuluva Junkkari luopui perävaunuista ja keskittyy nyt kylvökoneisiin hakkurien ohessa.
Kotimaisia perävaunuvalmistajia ovat enää esimerkiksi Weckman ja KK-Module Karkolla, Kurikan Hyväkone Camion-perävaunuillaan sekä Seppo Kuisma Oy Kire- ja Rysky-vaunuilla.
Edullisempien tuotantokustannusten maissa valmistetut perävaunut ovat vähitellen vallanneet Suomessa markkinoita.
Yksi syy kotimaiseen perävaunuvalmistuksen lopettamiseen on alan markkinan luonteen muuttuminen muutaman viime vuoden aikana eli käytännössä uudenlainen hintakilpailu. Edullisempien tuotantokustannusten maissa valmistetut perävaunut ovat vähitellen vallanneet Suomessa markkinoita.
Ennen perävaunuista kokonaan luopumista Multiva karsi jo valikoimaansa ja jäljelle jäi enää kaksi maansiirtovaunua, jotka korokelaidoin soveltuivat myös viljankuljetuksiin. Yksi malli oli esillä vielä Okrassa, mutta valmistuslinjastot Loimaalla on jo purettu ja ne tekevät tilaa äkeille ja kylvökoneille.
Multivan kotimaan myynnistä vastaava Juha Erkkilä myöntää, että myös jäljelle jäävissä tuoteryhmissä on kova kilpailu, sillä valmistajia on kotimaan lisäksi varsinkin Länsi-Euroopassa esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa.
Kilpailu on kuitenkin tasavertaista, sillä valmistajat ovat lähtökohdiltaan samalla viivalla eikä valmistettavia tuotteita ole aivan helppo kopioida.
”Kun kilpailu on kovaa, meidän on seurattava tarkasti aikaa ja tekniikan kehitystä ja tarjottava viljelijöille parhaat mahdolliset ratkaisut ja tuotteet. Vanhalla tekniikalla ei enää pärjää”, Erkkilä linjaa.
Multiva uusi tälle satokaudelle koko kylvökonemallistonsa. 3- ja 4-metriset uutuudet Cerex EVO ja Forte EVO sekä eCerex ja eForte korvasivat aiemmat Cerex- ja Forte FX-mallit.
Cerex- ja Forte-mallistosta jälkimmäisellä suorakylvö onnistuu kaikilla maalajeilla ja se onkin näistä myydympi malli. Forten vannaspainatus on maksimissaan 250 kiloa ja Cerexin 120 kiloa, mikä mahdollistaa suorakylvön keveillä mailla.
Uutuutena mallistoon tulivat siis myös e- eli sähkösyöttöiset Isobus-ohjatut mallit, joissa on paikkatietoon perustuva määrän säätö. Erkkilän mukaan yksi kehitystrendi kylvökoneissa onkin automaation lisääntyminen.
”Jo nyt merkittävä osa koneistamme on e-malleja ja niitä on myyty enemmän kuin osasimme odottaa”, Erkkilä sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







