Opetustilat hyödyttävät koko luonnonvara-alaa – niissä opitaan, innovoidaan ja verkostoidutaan
Suomen yli 40 opetustilaa ovat paljon muutakin kuin opiskelijoiden harjoituspaikkoja, kirjoittaa Heidi Punna. Niiden ovet ovat monin tavoin auki myös yhteistyölle alan yrittäjien kanssa.Traktori vilahtaa luokan ikkunan ohi. Konepihalla ryhmä ammatti-instituutin opiskelijoita kuuntelee opettajan ohjeita, miten raivaussahaa käytetään turvallisesti. Navetalla lehtori ohjaa ammattikorkeakoulun opiskelijoita oikeanlaiseen rehunäytteiden ottoon. Peltotiellä kävelee ryhmä vierailijoita kuunnellen hankepäällikön selostusta kasvukauden aikana toteutetuista peltokokeista. Pellolla avoimiin opintoihin osallistuvat maatalousyrittäjät havainnoivat maaperää lapiotestin avulla.
Ensisijaisesti ajatellaan, että opetustila on vain koulutusta varten: siellä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan taitojaan ennen siirtymistään työelämään.
Opetustilalla opiskelijat toki pääsevätkin harjoittelemaan teorian soveltamista käytäntöön turvallisessa ympäristössä. Minkä onkaan parempi keino oppia kuin opiskella ensin lehmien hyvinvointia ja terveen lehmän tunnistamista ja mennä tämän jälkeen navettaan tarkkailemaan. Opiskelijat pääsevät konkreettisesti näkemään, tuntemaan, haistamaan ja kuulemaan eri asioita navetassa ja oppivat tunnistamaan eri olosuhteita. Tällaisia kokemuksia ei voi saada luennoilla tai lukemalla, eikä edes videoita katsomalla.
Opetustilat järjestävät myös avoimia ovia, markkinoita ja erilaisia teemapäiviä lähiseudun asukkaille, koululaisille ja perheille.
Opetustilat ovat kuitenkin paljon muutakin, kuin opiskelijoiden harjoituspaikkoja: ne tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia oppimiseen, innovointiin ja verkostoitumiseen, hyödyntäen koko luonnonvara-alaa. Suomessa näitä tiloja on reilut 40.
Opetustilat ovat myös tutkimusalustoja, joilla tutkimusorganisaatiot voivat toteuttaa tutkimuksiaan ja kokeilla nykytekniikan menetelmiä. Samalla voidaan myös osallistaa opiskelijoita, jotka pääsevät tekemään havaintoja ja johtopäätöksiä lehtoreiden ja tutkijoiden tuella.
Erilaisia tutkimustuloksia hyödynnetään opetuksessa, hyviä ja huonoja käytänteitä vertaillaan, syy-seuraussuhteita etsitään sekä tutkimustulosten luotettavuutta ja soveltamista käytäntöön arvioidaan. Opiskelijat oppivat uuden tiedon tarkastelua ja erilaisten menetelmien toimivuuden evaluointia.
Näitä tietoja ja taitoja opiskelijat vievät työelämään harjoittelun, työn tai yrittäjyyden myötä.
Opetustilat pyrkivät toiminnallaan työelämälähtöisyyteen. Siksi opetustiloilla järjestetään myös luonnonvara-alan yrittäjille tapahtumia, kuten pellonpiennarpäiviä verkostoitumiseen ja uusista tutkimustuloksista viestimiseen, sekä erilaisia täydennyskoulutuksia. Koulutuksen ja työelämän yhteistyö poikii harjoittelu- ja työpaikkoja, opinnäytetyöaiheita, uusia ideoita sekä käytänteitä.
Opetustilat järjestävät myös avoimia ovia, markkinoita ja erilaisia teemapäiviä lähiseudun asukkaille, koululaisille ja perheille.
Myös valtakunnallisia näyttelyitä tai alan kilpailuja järjestetään opetustiloilla. Ne toimivat näin ollen kohtauspaikkoina niin koulutukselle, tutkimukselle, yrittäjyydelle kuin ylipäänsä luonnonvara-alasta kiinnostuneille.
Opetustiloilla on jatkossakin halukkuutta kokeilla uutta ja toimia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioalustoina.
Eri opetustilojen ja oppilaitosten kesken tehdään monenlaista yhteistyötä – ja käydään tervehenkistä kilpailua.
Opetustilat sijaitsevat ympäri Suomea, joten jokaisen toiminta on muihin verrattuna erilainen. Tiloilla on käytössään erilaiset resurssit riippuen tilan koosta, ympäristöstä, maaperästä tai kasvuvyöhykkeestä. Esimerkiksi opetustilat, joilla annetaan kalatalousalan opetusta, sijoittuvat isojen vesistöjen läheisyyteen. Hedelmiä puolestaan viljellään muutamalla eteläisellä opetustilalla.
Hyvien käytänteiden jakaminen ja vertailu on alan kehityksen kannalta tärkeää. Ei ole tarkoituksenmukaista, että jokaiselle opetustilalle hankitaan esimerkiksi uusi biokaasutraktori, jonka ominaisuuksia ja käyttöä testaa jokainen erikseen. Tavoitteena on, että opetustilat voivat viestiä keskenään avoimesti ja jakaa tietoa. Alan kannalta on yhteistyö tärkeää.
Opetustiloilla on jatkossakin halukkuutta kokeilla uutta ja toimia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioalustoina ja ne tarjoavat laajan skaalan vaihtoehtoja erilaisille tutkimuksille. Pro opetustilat -hanke kartoitti ja listasi Suomen luonnonvara-alan opetustilat, joihin luetaan mukaan niin opetusmaatilat, -metsät kuin -puutarhat. Opetustilat löytyvät nyt yhteiseltä Agrihubi-osaamisverkoston verkkosivustolta. Sivuilta voi nähdä, kuinka suuret yhteenlasketut resurssit opetustiloilla on käytössään ja mitkä mahdollisuudet niitä on hyödyntää.
Oletko luonnonvara-alan yrittäjä, kehittäjä, innovaattori, tutkija tai joku muu toimija? Ota yhteyttä lähimpään opetustilaasi ja kehitetään yhdessä uutta!
Heidi Punna
projektipäällikkö
Hamk Bio -tutkimusyksikkö
Hämeen ammattikorkeakoulu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



