Nordea haluaa lisää maatila-asiakkaita: "Suomalaiselle ruualle on kysyntää ja kulutustottumusten muutos lisää sitä"
Jokaisella toimialalla on hyvin ja huonosti menestyviä yrityksiä, Nordean uusi maatalousjohtaja toteaa maatalouden kannattavuustilanteesta.
Valtaosa maatiloista on nykyisin OP-ryhmän asiakkaita. Henrik Nuuttila itse siirtyi OP:lta Nordealle töihin. Kuva: Kari SalonenNordea pyrkii kasvattamaan markkinaosuuttaan maatilojen rahoittajana.
Usko maatalouteen ja suomalaiseen ruokaan on vahva. Haluamme olla mukana maatilojen rahoituksessa, vuoden alusta Nordean maatalous- ja metsäyksikönjohtajana toiminut Henrik Nuuttila sanoo.
Valtaosa maatiloista on nykyisin OP-ryhmän asiakkaita.
Nuuttila itse siirtyi OP:lta Nordealle. OP:lla hän työskenteli eri tehtävissä 11 vuotta.
Puskaradio on paras markkinointikeino, Nuuttila toteaa keinoista millä markkinaosuutta kasvatetaan.
"Parasta markkinointia on se, kun asiakkaat kertovat tuttavilleen hyvästä ja asiantuntevasta palvelusta."
Puheet ja tilastot maatalouden heikosta kannattavuudesta eivät Nuuttilaa lannista.
"Suomalaiselle ruualle on kysyntää, kulutustottumusten muutos lisää sitä. Ympäristönäkökohdat ja eläinten hyvinvointi ovat Suomessa kunnossa."
Jokaisella toimialalla on hyvin ja huonosti menestyviä yrityksiä, Nuuttila toteaa. Maatalous ei ole siinä poikkeus.
Pankit ovat viime vuosina karsineet palveluverkkoaan maaseudulla.
Nuuttila sanoo, että konttori ei ole asioiden hoitamisen kannalta välttämättömyys.
"Asiakasvastaava voi tulla tilalle käymään tai yhteyttä voidaan pitää esimerkiksi videopuheluilla."
Nordea on Pohjoismaiden suurin pankki ja siten esimerkiksi Tanskassa se on maataloudessakin suuri peluri. Norjassa Nordea rahoittaa paljon muun muassa kalataloutta.
Metsäpuolella Nordeassa mietitään toimintamalleja, mitä palveluita esimerkiksi kaupunkilaismetsänomistajille voitaisiin tarjota.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
