Kesko kampanjoi ulkomaisilla tomaateilla
Ruokakeskon mukaan kotimaisia tomaatteja ei ole tarjolla riittävästi. Kauppapuutarhaliitto ihmettelee kaupan perusteluita, sillä kotimaassa tomaattien satokausi on vielä kesken.Citymarket mainosti alkuviikosta hollantilaisia terttutomaatteja euron kilohintaan. Ruokakeskon hedelmien ja vihannesten tuotelinjajohtajan Kenneth Forsmanin mukaan kotimaisia tomaatteja ei ole riittävästi saatavilla.
”Tavoitteemme oli toteuttaa kampanja kotimaisella tuotteella. Yksikään tavarantoimittajistamme ei kyennyt takaamaan riittäviä toimitusmääriä.”
Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen ihmettelee Keskon toimintaa. Kotimaassa tomaattien satokausi on vielä kesken.
”Kyllä se kaikki on pois kotimaisen tomaatin ostoista. Ihmetyttää, onko tarkoitus vain polkea viljelijähintoja ja lopettaa kotimainen tuotanto.”
Närpiön vihanneksen toimitusjohtajan Stefan Skullbackan mukaan markkinatilanne on ollut tänä kesänä haastava. Hinnat ovat alle keskiarvon. ”Nyt ei olisi varaa myydä alihinnoin”, hän sanoo.
Jalkanen ja Skullbacka ihmettelevät Keskon politiikkaa kampanjoida ulkomaisilla tomaateilla, vaikka se puhuu samaan aikaan näkyvästi kotimaisuuden puolesta. He ovat huolissaan viljelijähintojen laskemisesta. Vaarana on kotimaisen tuotannon loppuminen.
”Viljelijöillä alkaa olla tosi kyseessä. Kuluttajat haluavat kotimaista, mutta kyllä sillä pitäisi joku hintakin olla”, Jalkanen sanoo.
K-ruokakaupat ja Suomen ympäristökeskus kampanjoivat kasvisten puolesta perjantaina 15.8. Kampanjatapahtumat järjestetään Turussa, Paraisilla ja Uudessakaupungissa. MT:n verkkolehden uutinen Kampanja kannustaa syömään sesongin kasviksia luettavissa osoitteessa http://www.maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


