
Ikääntyneemmästä konekalustosta halutaan nyt pitää huolta
Uuden kaluston lisäksi huoltoon tuodaan entistä enemmän pitkään palvelleita koneita, tilojen kakkos- ja kolmostraktoreita.
Mikko Kovanen puhdistaa Valtran lämmitettävää takalasia ennen kuin se nostetaan paikoilleen SRH Servicen huoltohallissa Viitasaarella. Kuva: Visa VilkunaViitasaarella toimivan SRH Servicen huoltopäällikkö Pertti Kuusikko on tyytyväinen siihen, kuinka hyvin viljelijät pitävät kalustoaan kunnossa. Maanviljelijöiden vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta etenkin uudemmat koneet tuodaan ajallaan huoltoon. Myös ikääntyneemmästä kalustosta pidetään aiempaa paremmin huolta.
"Uusien ja uudehkojen koneiden huollot teetetään poikkeuksetta merkkihuollossa, mikä on tärkeää takuun säilymisen kannalta. Viime aikoina myös ikääntynyttä kalustoa on tullut huoltoon ja korjaukseen aiempaa enemmän”, Kuusikko kertoo.
Maaliskuun alussa tuli 1960-luvun Valmet 565 syöttöpumpun vaihtoon ja pihalla vuoroaan odottaa Valmet 602.
Taloustilanne on pannut viljelijät miettimään tilannetta tavanomaista pitemmälle. Ykköstraktorilla saatetaan ajaa suunniteltua kauemmin ja kakkos- tai kolmostraktorin iskukyvyn ylläpitoon ollaan valmiita investoimaan aiempaa enemmän.
SR-Harvesting otti Agcon markkinoimien koneiden huollon hoidettavakseen vuonna 2017. Syksyllä 2020 yrityksen nimi muuttui SRH Serviceksi.
Välillä eteen tulee töitä, joissa tarvitaan useampaa asentajaa. Mikko Kovanen on ohjaamossa ottamassa vastaan Pertti Kuusikon ja Riku Pietiläisen nostamaa takalasia. Kuva: Visa VilkunaViitasaaren pisteessä on kaksi asentajaa, jotka ovat täystyöllistettyjä. Kuusikko toteaa, että viime aikoina töitä on ollut erittäin paljon. Onneksi asiakkaiden odotusaika ei ole venynyt liian pitkäksi.
"Pystymme palvelemaan joustavasti, mutta tiettyjen varaosien ja huoltokomponenttien kohdalla on ollut toimitusvaikeuksia. Vaikeuksia on ollut etenkin pienien, elektroniikka sisältävien osien kuten antureiden kohdalla", Kuusikko sanoo.
Hankalin on tilanne, jos vioittunut osa pysäyttää koneen kokonaan. Yleensä puuttuva osa ei kuitenkaan halvaannuta konetta kokonaan, jolloin konetta voidaan käyttää edelleen joissain töissä.
Harmittavaa on, jos huoltoyrittäjä ei voi antaa minkäänlaista arviota aikataulusta.
"Varaosien toimittajat ovat riippuvaisia alihankkijoiden toimitusketjujen toiminnasta, joihin huoltoyrittäjillä ei ole edes yhteyttä. Epätietoisuus kalvaa kahdelta suunnalta. Asiakaspalvelijana koen tämän erittäin epämiellyttäväksi", Kuusikko tunnustaa.
Voiteluaineiden toimituksissa oli ongelmia vajaa vuosi sitten. XT60-vaihteistoöljy ja uusien moottorien öljyt olivat kiven alla. Onneksi hankala tilanne alkaa olla ohi.
Käytetyt öljyt kierrätetään viimeistä tippaa myöten. Aiemmin Fortumin kerätessä jäteöljyjä, kirkkaat ja mustat öljyt pantiin eri säiliöihin. Kun Lassila & Tikanoja otti vastuun jäteöljyistä, kaikki öljyt on saanut panna samaan sammioon.
Yrityksellä on käytössään oma huoltoauto, mutta sen käyttö on viime vuosina vähentynyt. Autolla ei tarvitse edes joka viikko lähteä tien päälle.
Kuusikon mukaan sekä asiakkaan että huoltoyrittäjän kannalta on etu, kun työ saadaan tehdä katon alla asianmukaisissa tiloissa.
”Osa asiakkaista haluaa, että huollot käydään tekemässä heidän luona. Useimmiten asiakkailla on huoltotilaksi varattu konehalli, jossa työ tehdään tuulelta suojassa. Tarvittaessa koneet huolletaan myös taivas- alla”, Kuusikko lupaa.
Kuusikko kertoo, että Viitasaaren pisteen toiminnassa vaihtokoneiden kunnostus ja fiksaus myyntikuntoon ovat tärkeä osa palvelua.
Yhteistyö konemyyjänä toimivan Pekka Ojan kanssa toimii erinomaisesti. Oja tuntee asiakkaat ja kykenee tarpeen tullen järjestämään varakoneen huollossa olevan tilalle.
Vaihtokoneen kunnostaminen ja fiksaaminen ovat ammattitaitoa vaativa laji. Kone huolletaan ja korjataan teknisesti hyvään kuntoon, mutta ulkonäön ehostamisessa mietitään muun muassa koneen vuosimallia, Kuusikko pohtii.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



