Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Työtapaturman sattuessa äkkiä lääkäriin ja ilmoitus Melaan

    Lain mukaan vahinkoilmoitus on tehtävä viimeistään 60 päivän kuluessa työtapaturmasta.
    40 prosenttia maatalousyrittäjille sattuneista työtapaturmista sattuu eläinten parissa työskennellessä.
    40 prosenttia maatalousyrittäjille sattuneista työtapaturmista sattuu eläinten parissa työskennellessä. 

    Tapaturman sattuessa maa­talous­yrittäjän kannattaa nopeasti käydä lääkärissä, vaikka vamma tuntuisi pieneltä.

    Lääkäri kirjaa ylös milloin ja miten tapaturma sattui ja millaiset vammat se aiheutti.

    Jos vamma myöhemmin pahenee, tarkan selostuksen perusteella on helpompi osoittaa sen johtuvan tapaturmasta.

    Yrittäjä saa lääkäriltä sairauslomatodistuksen työkyvyttömyysajalta.

    Lääkärin pitää viipymättä toimittaa tieto tapaturmasta Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melaan.

    Yrittäjän vastuulla on tehdä tapaturmasta vahinkoilmoitus Melaan, jotta korvausanomusta päästään käsittelemään mahdollisimman pikaisesti.

    Tarvittaessa vakuutettu saadaan nopeasti ohjattua tutkimuksiin tai hoitoon maksu­sitoumuksella.

    ”Vakuutetulla on lain mukaan velvollisuus myötävaikuttaa korvausasiansa selvittelyyn”, muistuttaa yksikönpäällikkö Jaana Laine Melan Tapaturmayksiköstä.

    Laki määrää, että ilmoitus on tehtävä viimeistään 60 päivän kuluttua työtapaturman sattumisesta.

    Jos takaraja ylittyy, näiltä päiviltä ei välttämättä saa tapaturmakorvausta, Laine kertoo.

    Lain mukaan voidaan joustaa silloin, jos viivästymiselle on perusteltu syy.

    Viljelijä ei tarvitse esimerkiksi lääkärintodistusta viivästymisen perusteeksi. Oma selostus tapahtuneesta riittää.

    Melassa jokainen viivästymistapaus käsitellään erikseen eli perusteet ilmoituksen myöhästymiselle eivät automaattisesti takaa korvauksia.

    Perusteltu syy voi esimerkiksi olla, että onnettomuuden seurauksena viljelijä voi olla niin sairas, ettei kykene täyttämään ilmoitusta.

    Myös masennus voi viedä toimintakyvyn ja papereiden täyttäminen jää tekemättä.

    Viivästyminen saattaa johtua myös sesonkiluonteisesta työstä. Esimerkiksi tänä vuonna puinteja on tehty syys–lokakuussa kellon ympäri vaikeissa olosuhteissa.

    ”On ymmärrettävää, että vahinkoilmoitusta ei ennätä heti tehdä. Jos näin on, tieto kannattaa kertoa vahinko- ja viivästymisilmoituksissa. Kun tilanne normalisoituu, vakuutetun pitää toimia ripeästi”, Laine kertoo.

    Melan paikalliset asiamiehet auttavat vahinkoilmoituksen tekemisessä. Heidän kanssaan voi hoitaa asian vaikka puhelimitse.

    Tapaturmaa koskevat asiat pitää kirjata hyvin yksityiskohtaisesti. Tämä nopeuttaa asioiden käsittelyä, kun lisäselvityksiä ei tarvita, Laine painottaa.

    Lähiaikoina, toivottavasti jo vuoden vaihteen tienoilla, vahinkoilmoituksen täyttäminen onnistuu sähköisesti. Järjestelmää rakennetaan Melassa parhaillaan.

    ”Sähköinen palvelu helpottaa ja nopeuttaa ilmoitusten tekemistä. Asiamiehet auttavat myös sähköisen ilmoituksen täyttämisessä”, kertoo henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Minna Gardemeister.

    Moni tapaus saadaan Melassa ratkaistua parissa viikossa yksityiskohtaisen ilmoituksen perusteella, eikä lisäselvityksiä tarvita.

    ”Emme voi ratkaista epäselviä tapauksia. Niissä meillä on selvitysvelvollisuus, jotta voimme mahdollisimman nopeasti ratkaista asian”, Jaana Laine sanoo.

    Joskus lisätietoja pitää kysyä esimerkiksi liikenne­onnettomuudessa sattuneesta vahingos­ta. Silloin Mela kääntyy liikennevakuutuksen myöntäneen yhtiön puoleen.

    Joskus asian käsittelyä viivästyttää, ettei hoitolaitos ole toimittanut hoitomerkintöjä Melaan.

    ”Tällöin muistutamme, että hoitolaitoksella on velvollisuus toimittaa tiedot viivytyksettä tapaturmalaitokselle”, Laine kertoo.