Miten toimia tulipalon tai perheenjäsenen äkillisen onnettomuuden keskellä?
Hätä ei tule kello kaulassa. Varautumisen lisäksi pienyrityksissä ja maatiloilla on hyvä olla tallessa lista, kuinka toimia äkillisen kriisin keskellä.
Tulipalo on yksi yllättävistä onnettomuuksista, joiden varalle on hyvä varautua. Kuva: Jaana KankaanpääMaatiloille on laadittu toimintaohjeet kriisitilanteiden varalle. Esitteessä korostetaan, että esimerkiksi tapaturmia ja tulipaloja voi ehkäistä yrittäjän omalla ennakoinnilla, tarkastuksin ja turvalaittein. Silti on myös niin äkkinäisiä tilanteita, että niiden varalle ei voi täysin varautua.
Lista jakautuu käytännöllisiin toimiin, jotka on jaoteltu ajallisesti akuuttivaiheeseen eli heti kriisin tapahtuessa hoidettaviin sekä ensimmäisten viikkojen ja myöhempien kuukausien aikana hoidettaviin.
Ohjeissa kerrataan myös, keiltä voi hakea ammattiapua henkiseen jaksamiseen sekä karjatilojen tapauksessa, milloin yrittäjä on oikeutettu sijaisapuun.
Esitteen lopusta löytyy lista, johon voi kirjata keskeiset yhteystiedot sähköyhtiöstä eläinlääkäriin. Näin kriisitilanteissa myös muut kuin yrittäjät itse tietävät, mihin organisaatioihin olla yhteydessä tilan normaalitoimien sujumiseksi.
Ohjeet on laadittu vuosikymmenen alussa Kasvua Hämeestä -hankkeessa.
Viimeisen sivun valtakunnalliset yhteystiedot eivät ole enää välttämättä ajan tasalla vaan ne kannattaa tarkistaa, jos esitteen ottaa talteen.
Kriisitilanteiden ohje verkossa
Lue myös: Sonkajärvellä sortui kylmäpihatto - nyt vain odotetaan vakuutusyhtiön ratkaisua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
