Erikoiskuljetukset rasittavat yksityisteitä
Kuljetuksiin on haettu lisää tehoja rekkojen enimmäispainojen nostolla. Myös sallittuja enimmäispainoja raskaammat erikoiskuljetukset ovat yleistyneet. Ne rasittavat yksityisteitä, joiden hoitoavustuksia valtio on leikannut rajusti.”En tiedä onko raskaan liikenteen määrä yksityisteillä lisääntynyt. Se kuitenkin on selvä, että ajoneuvojen massat ja mitat ovat kasvaneet sen jälkeen, kun ajoneuvoyhdistelmien enimmäispaino nousi 76 tonniin”, kertoi toimitusjohtaja Jaakko Rahja Tieyhdistyksestä yksityistiepäivässä Vantaalla tänään.
Normaalien kuljetusten päälle tulevat erikoiskuljetukset, kuten talopaketit tai tuulimyllyjen osat. Ne ylittävät enimmäispainot. Myös pelastustoimi käyttää raskaita ja leveitä autoja. ”Erikoiskuljetukset ovat uutta. Niitä ei ennen ollut, nyt niitä on yksityisteilläkin satoja joka vuosi.”
Lähtökohtaisesti tien on kestettävä se liikenne, joka osakaskiinteistöille suuntautuu.
”Ongelmana on, että kuormat ovat kasvaneet ja samaan aikaan yksityisteiden kunto on heikentynyt. Yksi syy siihen on valtionavun väheneminen. Kuka vastaa, jos silta pettää tukkirekan alta?” pohti Rahja.
”Jos sillan ei arvella kestävän raskasta liikennettä, tiekunta voi laittaa sille rajoituksen. Lähtökohtaisesti ei silti voi hyväksyä, että kelirikko rajoittaa esimerkiksi raskasta liikennettä tarvitsevan maitotilan toimintaa joka vuosi. Silloin on ryhdyttävä tien parannukseen.”
”Siltojen pitää kestää myös öljy- ja polttoainekuljetukset. Siitä ei ole kahta sanaa.”
Elintärkeät kuljetukset saavat ajaa maanteillä tienpitäjän päätöksellä painorajoituksia vastaan. Sellaisia ovat maito, eläin, keväinen lannanajo ja koulukyydit. Yksityisteillä voidaan sallia vastaavat kuljetukset lisäkilvellä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
