Verottajan voi pyytää marjatilalle – näin se onnistuu
Ulkomaalaiset kausityöntekijät tarvitsevat suomalaisen henkilötunnuksen ja verokortin.
Ulla Salminen kävi papereita läpi ukrainalaisen Liudmyla Branytskan (vas. selin kameraan) kanssa. Oleksii Lysytsia toimi tulkkina. Kuva: Kari SalonenUlkomaalaista kausityövoimaa käyttävillä maatiloilla on mahdollisuus saada verotoimiston virkailija tilalle, jotta kausityöntekijä saa Verohallinnosta henkilötunnuksen verotusta varten.
Verohallinto jalkautuu tiloille, joissa yli 30 kausityöntekijää. Henkilöt tunnistetaan matkustusasiakirjoista.
Tällöin ulkomaalaisten työntekijöiden ei tarvitse vierailla paikallisessa verotoimistossa.
Veroneuvojaa voi pyytää käymään tilalla täyttämällä verohallinnon verkkosivuilta löytyvä lomake.
Palvelu on ollut tarjolla jo kolmen vuoden ajan ja sitä on saatavissa ympäri Suomen.
Hedelmän- ja marjantuottajain liitto on markkinoinut veroneuvontaa jäsenilleen, joten tuottajien pitäisi olla tietoisia mahdollisuudesta saada verotoimiston edustaja tilavierailulle.
Tapaamisessa työntekijät tuovat virkailijalle tarvittavat paperit, heidät tunnistetaan passista tai muusta henkilöllisyystodistuksesta ja lomakkeet käydään läpi, tarvittaessa tulkin avulla.
Ulkomaalaiselta työntekijältä tarvitaan matkustusasiakirja, mahdollisesti viisumi, työsopimus sekä kotimaastaan todistus kuluvan vuoden tuloista. Heidän pitää myös täyttää hakemus progressiivisesta verokortista.
Ulkomaalaisille työntekijöille luodaan henkilötunnus ja verokortti. Kausityöntekijät eivät tällä perusteella saa Suomesta kotikuntaa ja he eivät ole oikeutettuja Suomen sosiaaliturvaan.
Valmiit asiakirjat lähetetään työntekijöille tilalle tai heidän valtuuttamalleen viljelijälle.
Ulla Salminen Lahden verotoimistosta tekee toista vuotta neuvontakäyntejä tiloille ja tälle kesälle on varattu viisi vierailua.
"Enemmänkin saisi olla. Kaikki runsaasti ulkomaalaisia työntekijöitä käyttävät tilat eivät hyödynnä palvelua", Salminen sanoo.
Vilppulan marjatila Asikkalassa työllistää 120 ukrainalaista ja verottajan tarjoamaa palvelua hyödynnettiin ensimmäisen kerran viime vuonna.
"Kaikki on sujunut erinomaisesti ja iloisella suhtautumisella", Sami Vilppula kertoo positiivisista kokemuksista.
Lue lisää aiheesta perjantain MT:stä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
