
17 maatalousvaikuttajaa laittoi pystyyn oman somekampanjan – suosio räjähti käsiin vain muutamassa päivässä
Suomalaisten maatalousvaikuttajien kampanja on kerännyt yli miljoona katselukertaa muutamassa päivässä. Videot näyttävät, mistä ruoka tulee, ja miten tärkeää elinvoimainen maaseutu Suomessa on.
Tuomo Turjansalo halusi, että suomalainen maatalous ja maaseutu tuodaan vahvemmin somessa esille. Kuva: Eeva NoriolaKouvolalainen maaseutuyrittäjä sekä somevaikuttaja Tuomo Turjansalo on seurannut läheltä, miten maatalouden kannattavuudesta sekä investointitarpeista puhutaan lähes päivittäin. Suomenkarjaa kasvattava Turjansalo sai tarpeekseen negatiivisesta ilmapiiristä ja päätti, että asialle pitää tehdä jotain.
”Vaikuttajana olen itse melko pieni toimija. Ajattelin, että yhdessä muiden maatalousvaikuttajien kanssa voisimme saada enemmän aikaa. Halusin koota porukan kasaan ja miettiä, miten saisimme äänemme paremmin kuuluviin”, Turjansalo kertoo.
Turjansalo päätti laittaa viestiä Amskina sosiaalisessa mediassa tunnetulle Anne-Mari Tarkkiolle, joka innostui heti ehdotuksesta koota vaikuttajat yhteen hyvän asian puolesta.
Turjansalo ja Tarkkio alkoivat ottaa yhteyttä muihin vaikuttajiin, ja pian kassassa olikin 17 maatalouden ja maaseudun vaikuttajaa. Näin sai alkunsa Parasta ruokaa Suomesta -kampanja, jonka tarkoituksena on kertoa, mistä maailman parhain ruoka tulee ja miten suomalainen maatalous ja maaseutu voi.
Parasta ruokaa Suomesta
Parasta ruokaa Suomesta on suomalaisten maaseutuvaikuttajien perustama kampanja ja Instagram-tili, jolla jaetaan tietoa kotimaisen ruoan tuotannosta sekä elämästä maaseudulla.
Mukana kampanjassa ovat Tuomo Turjansalo, Anne-Mari Tarkkio (Amski), Timo Juvonen (Metsäman), Aki Samuli, Miika Soini (Muwex), Arttu Kangasaho, Kaisa Honkaharju, Jarkko Hyttinen (Montelo), Anna Länsisalmi-Keisala (Maalaisjärki), Loviisa ja Elli Uusi-Rauva (Loviisa & Elli), Jenny Suomela, Hannu Keski-Heiska (Luttisaari), Hannu Parviainen (HP Pajamies), Jouni Toppi (Kiuruveden Metsola), Juho-Pekka Strang, Henri Kiviniemi (Pommihenkka) ja Jari Järvelä (Old Iron Fin).
Kampanjan Instagram-tili parasta_ruokaa_suomesta on kerännyt muutamassa päivässä seuraajia jo yli 18 000. Turjansalo arvioi, että ensimmäiset videot ovat keränneet kaikilla somealustoilla yhteensä jo yli puolitoista miljoonaa katselukertaa.
”Käsittelemistämme asioistahan tietävät jo maatalous- ja maaseutukuplassa elävät ihmiset. Tilillämme haluamme levittää sanomaa kaikille niille, jotka ruokaa syövät – eli käytännössä kaikille suomalaisille”, Turjansalo kertoo ja jatkaa:
”Suosimalla suomalaista ruokaa tukee suomalaista viljelijää ja maataloutta parhaiten. Haluamme levittää tietoa siitä, mistä ruoka tulee ja kuinka tärkeää suomalainen maatalous sekä elinvoimainen maaseutu ovat. Tämä ei ole nykyään millään tavalla kaikille selvää.”
Turjansalo nostaa esille erityisesti nuoret, jotka ovat kiinnostuneita siitä, miten ruokaa tuotetaan.
”Kannustamme nuoria olemaan mukana. Itsekin olen saanut nuorilta paljon viestejä, joihin vastaan mielelläni”, Turjansalo toteaa.
Koska kampanjan taustalla ei ole mitään yhdistystä tai organisaatiota, on vaikuttajilla vapaat kädet tehdä juuri heidän näköistään sisältöä.
”Tämä antaa meille vapaat kädet puhua avoimesti maaseudun puolesta. Mukana olevien vaikuttajien ikähaarukka on suuri, ja tulemme eri näkökulmista, jolloin jokainen voi puhua omasta puolestaan. Tarkoituksena on pureutua vaikeisiinkin asioihin rakentavasti. Mitään itkuvirsiä ei ole tiedossa.”
Turjansalo näkee kampanjan mahdollisuutena lähentää entisestään maaseutuvaikuttajia sekä heidän yleisöjään.
”Olemme toki tietäneet toisemme jossain määrin ja ajoittain tavanneetkin. Kun aloimme keskustella aiheista, olivat kaikki heti ehdottomasti mukana. Mehän vaikutamme eri puolilla Suomea, mutta olemme olleet yhteydessä Teamsin ja Whatsappin välityksellä.”
”Tämä voi olla uuden alku. Suomessa maatalousväki on aika tiivis sakki, ja haluan uskoa, että tämä tempaus hyödyttää kaikkia suuressa kuvassa. Tällä on varmasti yhdistävää voimaa.”
Parasta ruokaa Suomesta -kampanja kestää kaksi viikkoa. Tämän jälkeen tili ei ole Turjansalon mukaan missään tapauksessa hiljentymässä, vaan suunnitelmia on tehty jo tulevaisuudelle. Näistä suunnitelmista kuullaan myöhemmin lisää.
”Olisihan se tyhmää lopettaa tähän, kun vastaanotto heti alussa on ollut näin hyvää. Nyt oli tarkoituksena saada maaseutuaiheinen sisältö yhden tilin alle, vaikkakin videot jaetaan myös vaikuttajien omilla tileillä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







