”Kuluttajat kaipaavat kontaktia alkutuotantoon”
Kuluttajat haluaisivat suosia lyhyempiä toimitusketjuja ja ostaa useammin lihaa pientuottajien tiloilta. Tällä hetkellä valtaosa lihaostoksista tehdään kuitenkin super- ja hypermarketeista.Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n vuoden alussa teettämässä kyselyssä kartoitettiin kuluttajien näkemyksiä sianlihaketjun vastuullisuudesta ja tiedontarpeista. Yhdessä tutkimuksen osassa selvitettiin, mistä sianlihaa nykyisin ostetaan ja mistä lihaa haluttaisiin ostaa.
Sianlihaa suoraan pientuottajalta
Tällä hetkellä noin 80 prosenttia eli valtaosa kuluttajista ostaa sianlihaa super- ja hypermarketeista. Vain kaksi prosenttia hankkii lihansa suoraan tilalta ja kolme prosenttia kauppahalleista tai pientuottajien tuotteita myyvistä ruokakaupoista.
Mieluiten kuluttajat ostaisivat tuoretta sianlihaa suoraan pientuottajalta. Jopa neljäsosa kuluttajista vastasi haluavansa tehdä ostoksia suorassa vuorovaikutuksessa tuottajan kanssa, mikä on merkittävä ero verrattuna nykyiseen tilanteeseen.
”Kuluttajat kaipaavat selvästi lyhyempiä toimitusketjuja tai ainakin jonkinlaista kontaktia alkutuotannon kanssa”, kertoo hankkeen koordinaattori Jaana Kotro MTT:stä.
MTT:n tutkija Katriina Penttilä pohtii, että tuloksen taustalla saattaa olla kuluttajien toive saada nähdä ja ymmärtää entistä paremmin, mistä liha tulee heidän lautaselleen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

