Vientiviljan lastaus tehostuu Raumalla – uusi lastain käyttöön
Uusi laitteisto lastaa tunnissa 100 hehtaarin kaurasadon.
Kauraa lastattiin Rauman satamassa Meriauran kuivarahtialus Eevan ruumaan viime syksynä. Tuolloin käytössä oli vielä vanha lastain. Laivan määräsatamana oli Rotterdam Hollannissa, sieltä kaura kuljetettiin edelleen Saksaan ja Sveitsiin. Kuva: Veikko NiittymaaRauman sataman viljavarastossa ollaan ottamassa käyttöön uusi lastauslaitteisto. Se on Rauman satamavaraston omistavan Suomen Viljavan mukaan kolme kertaa tehokkaampi kuin tähän asti käytössä ollut, vuonna 1959 käyttöön otettu lastain.
Uudella lastaimella pystytään lastaamaan laivaan tunnissa 500 tonnia viljaa eli 100 hehtaarin kaurasadon.
Suomen viljaviennistä kulkee Rauman varaston kautta noin puolet Suomen kauraviennistä. Lisäksi Raumalla käsitellään myös muita viljoja. Uuden satamalastaimen valmistaja on saksalainen Neuero.
”Neueron laivalastain on uuden sukupolven teknologiaa. Siinä yhdistyvät tehokkuus, käsiteltävyys ja ympäristöasiat", sanoo toimitusjohtaja Pasi Lähdetie.
"Laivalastaimen ulottuvuus on laaja ja suurinkin laiva saadaan lastattua laivaa siirtämättä. Lastaimen liikuttelua laiturikiskoilla ja kytkeminen kuljetinlinjastoon on lähes automaattista."
Rauman viljasataman kapasiteetin parantamiseksi on tehty myös muita investointeja.
Lisäksi satamaan johtavaa laivaväylää syvennetään paraikaa 12 metriin, jotta nykyistä suuremmat alukset pystyvät käyttämään sujuvasti Rauman satamaa. Syventämisen on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä.
Viime syksynä satamavaraston laivalastaimelle asennettiin aiempaa tehokkaampi kuljetinlinja, jotta se vastaa paremmin uuden laivalastaimen tehoa.
Kokonaisuudessaan Suomen Viljava on investoinut satamatoimintojen tehostamiseen noin 2,5 miljoonaa euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
