Mainostamisen pysyttävä poissa kouluista
Lapsia ei tule altistaa mainonnalle ilman heidän ja vanhempien suostumusta."Mainostaminen ei kuulu kouluille tai opettajille. Opettajan tai muun auktoriteetin jakamana markkinointiaineisto saa oppilaan silmissä helposti erityisen painoarvon", kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Vanhemmilla on oikeus päättää siitä, minkälaisen markkinoinnin kohteeksi lapsi joutuu koulussa ja päiväkodissa. Tämän vuoksi koulujen ja päiväkotien on hankittava vanhempien suostumus, jos ne haluavat jakaa markkinointimateriaalia tai tarjota ostettavaa, kuten luokkasormuksia.
Jos yritys tukee taloudellisesti koulun tai oppilaitoksen hanketta, sponsorin tunnistavaa logoa lukuun ottamatta aineistossa ei saa esiintyä mainoslauseita tai logoja.
Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes on ollut tyytyväinen Opetushallituksen antamiin ohjeisiin. Hän tosin toteaa, että mainonnan rajat eivät ole nykyään yhtä selkeitä kuin ennen.
"Rajat hämärtyvät: välillä on vaikeaa sanoa, mikä on pelkkää mainostamista ja mikä on yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä."
Siimes on luottavainen, että koulut pitävät mainonnan poissa käytäviltään.
"Viime aikoina ei ainakaan ole tullut yhteydenottoja aiheeseen liittyen. Koulut tuntuvat olevan tarkkoja asian kanssa. Opetushallituksen ohjetta seurataan hyvin."
Automaatit ovat myös markkinointia
Makeis- ja virvoitusjuoma-automaatit ovat markkinointia, joten vanhempien oikeus päättää alaikäisiin lapsiinsa kohdistuvasta markkinoinnista koskee myös välipala-automaatteja. Monesti jo automaatin ulkoasu sisältää tuotemarkkinointia.
Välipala-automaatit voivat myös vaikuttaa lapsen ruokailutottumuksiin, jotka eivät välttämättä käy yksiin kodin käsityksestä terveellisestä ruokavaliosta. Vanhempien on vaikea kasvattaa lapsiaan terveellisiin ruokailutottumuksiin, jos lapsille suunnatussa markkinoinnissa viestitetään samanaikaisesti päinvastaisia asenteita.
Kuluttajavirasto, Opetushallitus ja Kansanterveyslaitos suosittelevat, että kouluissa ja oppilaitoksissa ei ainakaan kouluaikana ole säännöllisesti myytävänä makeisia, virvoitusjuomia tai sokeroituja mehuja. Tarjottavana tulisi olla ensisijaisesti terveellisiä tuotteita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

