Raision Kuusniemi: ”Kaikki siteet Venäjälle ovat poikki. Ja tulevat olemaan”
Raisio luottaa strategiassaan kasvipohjaiseen ruokavalioon.
”Suurimmat riskit raaka-aineiden saatavuudesta ovat nyt ohi”, Pekka Kuusniemi sanoo. Kuva: Pasi LeinoAlkuvuosi on vaatinut ruokatalo Raisiossa nopeita liikkeitä. Tuloksen perusteella toimet näyttävät purreen.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan pakotti Raision muuttamaan yhtiön rakennetta, toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi totesi esitellessään yhtiön puolivuosikatsausta keskiviikkona.
Venäjästä haluttiin nopeasti irti. Yhtiön kaikki vienti Venäjälle loppui maaliskuun alussa. Toisen vuosineljänneksen aikana Venäjän kuluttajaliiketoiminnan myynti saatiin päätökseen.
Raisio on myös päättänyt lopettaa kalanrehuliiketoimintansa. Yli puolet Raisioaquan myynnistä meni Venäjälle, maaliskuusta alkaen ei yhtään. Kalanrehuliiketoiminnan poismyynnin uskotaan toteutuvan kuluvan vuoden aikana.
”Kaikki siteet Venäjälle ovat poikki. Ja tulevat olemaan”, Kuusniemi sanoo.
Keskeisten raaka-aineiden hinnannousu on ollut alkuvuodesta ennennäkemätöntä ja koettellut yhtiön kannattavuutta.
Toinen vuosineljännes, jolloin Raisio sai vietyä kohonneita raaka-aine-, pakkaus- ja kuljetuskustannuksia myyntihintoihinsa, oli kannattavuudeltaan huomattavasti ensimmäistä parempi.
Merkittävimmät hinnankorotukset astuivat voimaan vasta kesäkuun alussa.
Kuluvan kauden viljasatoon liittyy aina epävarmuuksia, mutta tällä hetkellä näkymä kasvavan sadon osalta on joka tapauksessa viime vuotta parempi, Raisiossa arvioidaan.
”Suurimmat riskit raaka-aineiden saatavuudesta ovat nyt ohi”, Kuusniemi sanoo. Hän toteaa viljan hintojen olevan edelleen korkeat, mutta ne ovat laskeneet kevään huipusta.
Raisio on antanut uuden taloudellisen ohjeistuksen vuodelle 2022.
Yhtiö odottaa jatkuvien toimintojensa liikevaihdon olevan 220−230 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen 17−20 miljoonaa euroa. Kysyntään ja raaka-aineiden hintakehitykseen liittyy edelleen epävarmuutta, joka kuvastuu annetuissa vaihteluväleissä.
Viime vuonna liikevaihto oli 200 miljoonaa ja vertailukelpoinen liiketulos 21,3 miljoonaa euroa.
Yhtiö luottaa strategiassaan kasvipohjaiseen ruokavalioon.
”Julkisuudessa on puhuttu vegekuplan puhkeamisesta. Uskomme, että pitkällä aikavälillä kasvisruokatrendi jatkuu. Mutta se vaatii innovaatioita”, Kuusniemi sanoi.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



