Myyntihintojen nousu kasvatti Atrian liikevaihtoa ja nosti myös tuottajahintoja – ”Sekä kasvuun että tulokseen voimme olla tyytyväisiä”
Vienti pieneni vähentyneen Kiinan viennin takia. Muilla vientimarkkinoilla kauppa on käynyt.
Lihan vienti Kiinaan on vähentynyt. Atrian kotimarkkinoilla joulumyynti jäi pienemmäksi kuin vuonna 2021. Kuva: Carolina HusuAtrian liikevaihto kasvoi vuonna 2022 lähes 160 miljoonaa euroa vuodesta 2021. Liikevaihto oli 1696,7 miljoonaa euroa, kun se vuosi aiemmin oli 1540,2 miljoonaa euroa.
Oikaistu liikevoitto vuodelta 2022 oli 49,0 miljoonaa euroa. Vuosi aiemmin 49,2 miljoonaa euroa.
”Kasvu on ollut välttämätöntä, jotta kannattavuus on kyetty säilyttämään. Sekä kasvuun että tulokseen voimme olla tyytyväisiä”, toimitusjohtaja Juha Gröhn sanoo yhtiön tilinpäätöstiedotteessa.
Vuoden viimeisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 451,2 miljoonaan euroon. Vuosi sitten se oli 403,6 miljoonaa. Oikaistu liikevoitto oli nyt 16,7 miljoonaa euroa ja vuosi aiemmin 10,3 miljoonaa.
Konsernin liikevoitto oli loka–joulukuussa oli 34,5 miljoonaa euroa tappiolla, kun se vuosi sitten oli 12,6 miljoonaa euroa voitollinen. Liikevoitto sisältää 51,1 miljoonaa euroa Ruotsissa kirjattuja arvonalentumisia, joilla ei ole kassavirtavaikutusta.
Korkea kustannusinflaatio on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja nyt ostoskoriin valitaan aiempaa edullisempia tuotteita, Gröhn sanoo.
Atrian valikoimasta kuitenkin löytyy Gröhnin mukaan hyvin vaihtoehtoja.
”Kustannusten nousu on ollut poikkeuksellisen voimakasta ja kustannusten siirtäminen myyntihintoihin on ollut välttämätöntä”, Gröhn sanoo.
”Atria ja asiakkaat reagoivat markkinatilanteen muutokseen välittömästi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Jo aiemmin sovitut, kesäjaksoa koskeneet kaupat neuvoteltiin uusiksi ja myyntihintoja nostettiin.”
”Mikäli asiakkaamme eivät olisi mahdollistaneet uusintaneuvotteluja hinnannousuineen, tilanteesta erityisesti alkutuotannossa olisi tullut erittäin hankala. Myyntihintojen nousun myötä myös tuottajahinnat nousivat”, Gröhn sanoo.
Kustannusinflaatio jatkuu edelleen tänä vuonna.
Atrian myyntikilot vähittäiskauppaan ja Foodservice-asiakkaille olivat vuoden 2021 tasolla.
Pikaruokamyynti väheni, koska Sibyllan toiminnot Venäjällä myytiin. Vienti pieneni vähentyneen Kiinan viennin takia. Muilla vientimarkkinoilla kauppa on käynyt hyvin. Rehuteollisuuden myyntivolyymi kasvoi.
Arvossa mitattuna niiden tuotteiden markkina, joissa Atria on mukana, kasvoi vähittäiskaupassa noin 6 prosenttia kasvun painottuessa vuoden jälkimmäiselle puoliskolle.
Vahvimmin kasvanut tuoteryhmä arvossa on siipikarjatuotteet, mutta myös valmisruoan, lihan ja lihavalmisteiden myynti euroissa kasvoi.
Vuoden viimeiselle neljänneksellä loka- ja marraskuun myynti oli odotusten mukainen, mutta joulumyynti jäi pienemmäksi kuin vuonna 2021.
Nopeat myynnin vaihtelut ovat tyypillisiä, kun kotitalouksien luottamus omaan taloustilanteeseen on tavallista alempi, tilinpäätöstiedotteessa todetaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







