Valion liikevaihto kasvoi hankalana vuonna 2023, kannattavuutta mittaava maitotuotto kuitenkin aleni
Tuottajien kriisi ei ole vielä ohi, yhtiö toteaa tulostiedotteessaan.
”Vaikka toimintaympäristö on juuri nyt liiketoiminnan kannalta haastava, ruoka on pitkällä aikavälillä globaali kasvubisnes”, Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme toteaa yhtiön tulostiedotteessa. Kuva: Jarkko SirkiäViime vuosi oli haastava koko elintarvikealalla. Valio-konserni onnistui kuitenkin kasvattamaan liikevaihtoaan noin kahdella prosentilla 2 278 miljoonaan euroon.
Noin 3 400 suomalaista maitotilaa omistaa Valion osuuskuntien kautta. Valion taloudellista onnistumista mitataan maitokatteella ja -tuotolla. Ne laskivat edellisvuodesta.
Maitokatetta kertyi 983 miljoonaa euroa, kun vuoden 2022 lukema oli 1 008 miljoonaa. Maitotuotto oli 51,6 senttiä litralta, kun vuotta aiempi luku oli 52,5 senttiä.
Valion osuuskunnille maidosta maksama keskihinta oli viime vuonna 53,7 senttiä litralta eli korkeampi kuin edellisvuoden 52,1 senttiä. Vuoden lopun hintataso alitti kuitenkin selvästi vuoden alun hintatason.
Haasteita toi viime vuonna moni asia. Kuluttajien ostovoima on heikentynyt, teollisuustuotteiden maailmanmarkkinahinnat laskeneet rajusti ja kustannusinflaatio jyllää.
Myös maatilojen taloudellinen tilanne jatkui tiukkana, Valio toteaa tulostiedotteessaan. Tilojen tuotantokustannukset olivat vuoden 2023 lopussa noin 30 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuoden 2021 alussa, vaikka nousu taittuikin vuoden aikana.
Kotimaan liikevaihto kasvoi 6,8 prosenttia, kun taas ulkomaan liikevaihto laski 6,5 prosenttia.
Valion liikevaihdon kasvu tuli pitkälti vuonna 2022 tehtyjen hinnankorotusten kautta. Kotimaan liikevaihto kasvoi 6,8 prosenttia, kun taas ulkomaan liikevaihto laski 6,5 prosenttia.
”Kotimarkkinallamme Suomessa, Ruotsissa ja Virossa onnistuimme puolustamaan markkina-asemaamme kuluttajien heikentyneestä ostovoimasta huolimatta. Jatkoimme myös ammattikeittiöille suunnatun liiketoiminnan ja teollisuustuoteliiketoiminnan määrätietoista kehitystä”, toimitusjohtaja Annikka Hurme kertoo tiedotteessa.
Valion vienti on noin neljännes Suomen koko elintarvikeviennistä. Viime vuonna yritys vei tuotteita noin 507 miljoonalla eurolla noin 50 maahan.
Valion ulkomaantoiminnan liikevaihto oli 778 miljoonaa euroa, kun edellisvuoden luku oli 832 miljoonaa.
Kiinassa Valio jatkoi panostusta lisäarvomaitojauheiden myyntiin ja markkinan kasvattamiseen. Kiinassa yleinen inflaation hidastuminen ja elintarvikkeiden hintojen alentuminen vuoden 2022 nopean nousun jälkeen laski perus- ja luomumaitojauheiden hintoja, ja myynnin arvo laski edellisvuodesta, vaikka kannattavuus parani.
USA:ssa kannattavuus parani merkittävästi.
Ruotsissa liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna pääasiassa hinnankorotusten ansiosta. Kehitys oli hyvää Oddlygood-, ProFeel- ja Gårdsgoda-tuotteissa.
Baltiassa Valio onnistui puolustamaan markkinajohtajan asemaansa korkeasta inflaatiosta ja kuluttajien heikentyneestä ostovoimasta huolimatta.
Valion ja Mandatum Asset Managementin omistama Oddlygood laajentui uusille markkinoille ja perusti tytäryhtiöt Iso-Britanniaan ja Alankomaihin. Lokakuussa Oddlygood osti pohjoismaisen Plantin.
”Maitotuotteiden kulutus kasvaa kehittyvillä markkinoilla, esimerkiksi Aasiassa, ja kasvipohjaisten tuotteiden kulutus länsimaissa.” Annikka Hurme
”Vaikka toimintaympäristö on juuri nyt liiketoiminnan kannalta haastava, ruoka on pitkällä aikavälillä globaali kasvubisnes”, Hurme toteaa. ”Maitotuotteiden kulutus kasvaa kehittyvillä markkinoilla, esimerkiksi Aasiassa, ja kasvipohjaisten tuotteiden kulutus länsimaissa.”
Hiljattaisten lakkojen lopullisia kustannuksia yhtiö ei vielä pysty tarkkaan arvioimaan.
”Maalis–huhtikuussa merikonttien liikenne pysähtyi noin kuukaudeksi kokonaan, joten toimitukset kansainvälisille asiakkaille myöhästyivät merkittävästi. Toimitukset EU-alueelle onnistuivat pääsääntöisesti, vaikka niissäkin oli haasteita. Toimituskatkot aiheuttivat myös merkittäviä varastointihaasteita ja -kustannuksia. Hyvin todennäköisesti kevätkuukausina satamat ruuhkautuvat, konttien saatavuus heikkenee ja rahtilaivojen kapasiteetti on täynnä, mikä aiheuttaa lisää viivästyksiä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





