Elintarvikemarkkinavaltuutettu suosittelee muutoksia ruokaketjun sopimuksiin ja patistaa markkinatiedon jakamiseen, ”Tuotannon vastattava kulutusta”
Maatalousyritysten välistä yhteistyötä lisäämällä voidaan pienentää kustannuksia ja kasvattaa yritysten markkinavoimaa.
Kaupalla ja teollisuudella on pääosin hyvä kuva siitä, mitä kuluttajat ostavat. Valtaosa maatiloista sen sijaan joutuu tekemään tuotantopäätöksensä ilman vastaavaa tietoa. Kuva: Jaana KankaanpääElintarvikemarkkinavaltuutettu Olli Wikberg on antanut kaksi suositusta ruokakeketjun kustannuskriisin ja kannattavuusongelmien helpottamiseksi.
Suosituksessa elintarvikeketjun sopimuskäytäntöjen tarkentamiseksi valtuutettu esittää, että kaikkiin pitkäkestoisiin toimitussopimuksiin lisätään selkeä hinnantarkistusehto. Lisäksi sopimusosapuolilta peräänkuulutetaan ratkaisuhakuisia neuvotteluita, joissa kaikki osapuolet ovat valmiita kompromisseihin.
Julkisen sektorin käytössä olevat sopimukset ovat usein jäykkiä, eivätkä ne huomioi osapuolten etuja tasapuolisesti, Wikberg huomauttaa.
Valtuutettu painottaa, että ostajien on arvioitava, voivatko ne maksaa tavarantoimittajilleen korkeampaa hintaa nykyisellä kuluttajahintatasolla.
Lisäksi teollisuuden on oltava aktiivisesti yhteydessä kauppaan ja muihin ostajiin sekä tavarantoimittajiin neuvottelujen avaamiseksi.
Teollisuuden on myös varmistettava, että tuottajat saavat reilun osuuden teollisuuden myyntihintojen korotuksista.
”Tuottajien on oltava aktiivisesti yhteydessä ostajiin ja esitettävä perusteltuja näkemyksiä siitä, minkä tuotteiden tai tuoteryhmien osalta on tarve avata neuvottelut”, valtuutetun tiedotteessa sanotaan.
Toinen suositus keskittyy ruokaketjun toimijoiden väliseen yhteistyöhön.
”Ketjun toimijoiden on lisättävä avointa informaation kulkua kumpaankin suuntaan ketjussa. Toimijoiden on oltava aktiivisempia sekä tiedon haussa että välittämisessä.”
Saatavilla olevaa tutkimus- ja markkinatietoa on hyödynnettävä tehokkaammin.
”Tuotannon lähtökohtana on oltava pyrkimys tuottaa sitä, mitä kulutetaan ja sen verran kuin kulutetaan. Kaupalla ja teollisuudella on pääosin hyvä kuva siitä, mitä kuluttajat ostavat. Valtaosa maatiloista sen sijaan joutuu tekemään tuotantopäätöksensä ilman vastaavaa tietoa”, valtuutettu sanoo.
Maatalousyritysten välistä yhteistyötä lisäämällä voidaan pienentää kustannuksia ja kasvattaa yritysten markkinavoimaa.
Keskeisimpiä keinoja siihen olisivat tuottajaorganisaatioiden tehokkaampi hyödyntäminen, yhteishankinnat sekä viljelijöiden talous- ja yrittäjäosaamisen kehittäminen.
Lue lisää:
Elintarvikemarkkinavaltuutettu: Ruokaketjun sopimuskulttuuri kaipaa merkittävää uudistamista
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





