Munien hinnanlaskua perusteltiin menekkiongelmilla, kilpailija kiistää: "Tuoreimmat tilastot päinvastaisia"
Myös Munax joutuu reagoimaan Davan hinnanalennukseen ja alentamaan tuottajahintojaan.
Pakkaamot kiistelevät siitä, minkälainen on virikehäkkimunien menekki. Munaxin mukaan kauppa käy. Kuva: Markku VuorikariVirikehäkkimunien menekissä ei ole ollut ongelmia tänä vuonna ja pääosa munien kulutuksen kasvusta tulee virikehäkkimunista, sanoo toimitusjohtaja Janne Torikka Munaxilta Laitilasta.
Torikka ihmettelee kilpailevan Dava Foodsin väitteitä siitä, että lattiakanaloissa tuotetut munat tekisivät kauppansa paremmin kuin virikehäkkituotanto. ”Tuoreimmista tilastoista voi päätellä päinvastaista.”
Kummastusta herättää myös virikehäkkimunien hinnan raju alentaminen reilusti alle tuotantokustannusten. Alennus kohdistettiin yksinomaan virikehäkkikanaloihin.
Dava Foods kertoi viime viikolla alentavansa virikehäkkimunien tuottajahintaa keskimäärin 12 senttiä kilolta keskimäärin 70 senttiin kilolta.
Alle 10 000 kanan kanaloissa hintaa pudotettiin vielä 3 senttiä lisää, alle 60 senttiin kilolta.
Torikan mukaan kilpailijan linjaus lattia- ja luomumunien suosimisesta on linjassa Davan Foodsin toimien kanssa Tanskassa. Tanskalaiset omistavat Kaarinan pakkaamosta 49 prosenttia ja Munakunta 51 prosenttia.
Munax joutuu reagoimaan Davan hinnanalennukseen ja alentamaan tuottajahintojaan, mutta muutokset eivät ole niin isoja kuin kilpailijalla, Torikka kertoo.
Laitilalainen pakkaamo maksaa lattiamunista 10–20 senttiä kilolta enemmän kuin virikehäkkimunista, mikä vastaa tuotantokustannuksissa olevaa eroa. Sama ero on kauppaan toimitettavissa munissa.
Dava Foodsin päätös hintojen leikkaamisesta on saanut vipinää tuottajakenttään.
Pakkaamon vaihtamista miettivät etenkin keskimääräistä isompaa virikehäkkikanalaa pitävät, mutta myös pari lattiakanalatilaa, Torikka sanoo.
Torikan mukaan yhteydenottoja Davan tuottajilta on tullut jo ennen hinnanlaskupäätöstä, ja viime päivinä puhelin on soinut tiuhaan.
Siirtyviä tuottajia voidaan ottaa, mutta kokonaan uutta tuotantoa ei, hän toteaa.
Kananmunien kulutus on kasvanut tänä vuonna seitsemän prosenttia ja tuotanto kolme prosenttia TNS Groupin tuoreimman munabarometrin mukaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
