Raskas liikenne saamassa talvirengaspakon
ROVANIEMI
Raskaan liikenteen ajoneuvoille kaavaillaan entistä tiukempia talvikauden rengassäännöksiä. Säännökset on tarkoitus saada liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaan tieliikennelain kokonaisuudistukseen 2016.
”Vaihtoehtoina ovat joko talvirengaspakko tai urasyvyyksien lisääminen. Selvitystyö näistä on käynnissä”, lainsäädäntöneuvos Kirsi Miettinen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo.
Miettinen toteaa, että raskaan kaluston talvirengasvaatimuksiin liittyy teknisiä ongelmia.
”Standardit sille, mitä vaatimuksia talvirenkaiden pitää täyttää, ovat vasta tulossa. Toisaalta on vaikea vaatia sellaisia renkaita, mitä ei vielä ole markkinoilla. Liian rajoittavat vaatimukset voivat nostaa kuljetuskustannuksia.”
Tällä hetkellä raskaan liikenteen ajoneuvot saavat liikkua Suomessa kesärenkailla, joiden pienin sallittu urasyvyys on 1,6 millimetriä. Turvallisena pidetään käytännössä viiden millimetrin urasyvyyttä.
”Kulunut kesärengas on talvella liukas ja vaarallinen, vaikka se on laillinen”, ylikonstaapeli Pasi Vartioniemi Lapin poliisilaitoksen liikennepoliisisektorilta kertoo.
Yleensä liikennöitsijät kiinnittävät huomiota vetävien ja ohjaavien akseleiden renkaisiin. Perävaunun rengastus jää vähemmälle huomiolle, vaikka yli puolet ajoneuvoyhdistelmän massasta on perävaunussa.
”Auton ja perävaunun paripyörissä kesärenkaan urasyvyyden minimivaatimus koskee tällä hetkellä vain toista rengasta, toinen saa olla vaikka sileä.”
Vartioniemen mukaan suurin osa suomalaisista liikennöitsijöistä käyttää talvikautena keliin urasyvyydeltään soveltuvaa rengastusta, ja hyvin usein myös talvirenkaita.
”Suomalaisissa raskaissa ajoneuvoissa huono rengastus on melko harvinaista ja liittyy yleensä kuljetusyrityksen heikentyneeseen talouteen.”
Ongelman ytimessä ovatkin kesärenkain varustetut ulkomaiset rahtiautot, jotka heittävät keikkaa Suomeen tai kulkevat läpi Suomen – enemmän tai vähemmän liukastellen.
”Huonoilla kesärenkailla ajoneuvoyhdistelmän pysähtymismatka on jopa kaksinkertainen hyviin talvirenkaisiin verrattuna. Väistötilanteissa myös ajoneuvon liikeradat ovat sivusuunnassa suuremmat.”
Vaikka Etelä-Suomen suolatuilla valtateillä selvitään usein kesärenkailla, tilanne muuttuu, kun matka suuntautuu pohjoiseen, missä ajoradat ovat jääpolanteella läpi talven. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan raskaan liikenteen ajoneuvojen tieltä suistumisia tapahtuu keskimäärin 200 kertaa vuodessa.
”Vaikka suistumisissa ei ole tapahtunut isoja vahinkoja viime vuosina, ne heikentävät kuitenkin liikenteen sujuvuutta”, lainsäädäntöneuvos Miettinen sanoo.
Lapissa on seurattu pitkään valtatie 21:n talvikauden rekkarallia Tornion ja Kilpisjärven välillä. Valtatie 21 tunnetaan kymmenistä ulosajoista joka talvi. On laskettu, että siellä tapahtuu noin neljännes koko Suomen ulosajoista.
Lumipenkkoja pölisyttävät etenkin keskieurooppalaiset rahtiautot, joita sompailevat arktiseen talveen tottumattomat ulkomaalaiset kuljettajat.
”Yhteinen nimittäjä suistumisille ovat kesärenkaat keskellä talvea”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo Rovaniemeltä kiteyttää.
Vuoristomaahan mielivät etelänmaiden rahtiautot vaihtavat Norjan tiukat määräykset täyttävään kalustoon Enontekiön Palojoensuussa sijaitsevalla epävirallisella rekkavarikolla.
”Kesärenkailla varustetut ajoneuvot kääntyvät takaisin kohti eteläistä Suomea”, Lapin poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Rauno Pätsi kertoo.
Talvirenkaita ruvettiin peräämään raskaan liikenteen ajoneuvoihin Äänekoskella maaliskuussa 2004 tapahtuneen Konginkankaan suuronnettomuuden jälkeen. Rahtiauton ja linja-auton törmäyksessä menehtyi 23 linja-autossa ollutta ja 14 loukkaantui.
Ruotsissa raskaan kaluston rengassäädöksiä kiristettiin vuonna 2013 vetoakseleiden talvirengaspakoksi silloin, kun olosuhteet ovat talviset. Vetävien renkaiden urasyvyyden on oltava vähintään viisi millimetriä. Eturenkaissa ja perävaunussa pienin sallittu urasyvyys on 1,6 millimetriä.
Norjassa raskaan kaluston talvikauden talvirengaspakko koskee vetoauton lisäksi myös perävaunuja. Talvirenkaat vaaditaan siis kaikille akseleille, ja urasyvyyden tulee olla vähintään viisi millimetriä.
Norjassa liikennöivissä raskaista ajoneuvoissa on lisäksi oltava mukana lumiketjut. Tiukentuneet määräykset astuivat voimaan tämän vuoden alussa.
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
