Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Trapper haastaa valtamerkkien mönkijät maltillisella hinnoittelulla ja hyvällä laadulla

    MT Metsä testasi, kuinka Kiinassa valmistettu Trapper pärjää tositoimissa.
    Trapper 500 on hieman lyhyempi ja kapeampi kuin isoveljensä 550 EFI. Kuvassa 500 EFI:n ohjaimissa on metsänomistaja Veikko Ruonakangas Yli-Iistä.
    Trapper 500 on hieman lyhyempi ja kapeampi kuin isoveljensä 550 EFI. Kuvassa 500 EFI:n ohjaimissa on metsänomistaja Veikko Ruonakangas Yli-Iistä. Kuva: Kari Lindholm

    Trapper on mielenkiintoinen mönkijämerkki metsänomistajien tarpeisiin, sillä se on suunniteltu Suomessa ja täkäläisiin olosuhteisiin.

    Mielenkiintoa herättää myös sen maltillinen hinnoittelu. Hintaeroa tunnetumpiin brändimerkkeihin on Trapperin hyväksi tuhansia euroja.

    Trapperin vahvuus on sähköisesti lukittava oikea neliveto, joka auttaa pääsemään hankalien paikkojen yli.
    Trapperin vahvuus on sähköisesti lukittava oikea neliveto, joka auttaa pääsemään hankalien paikkojen yli. Kuva: Kari Lindholm

    ”Trapperin takuuaikaa nostettiin kuuteen vuoteen huhtikuun alussa. Pitkä takuu merkitsee sitä, että laatu on hyvä”, Pudaskone Oy:n kauppias Kyösti Hökkä Pudasjärveltä kertoo.

    Trapperia tuo maahan Lempäälässä toimiva Mönkijä Trailpark Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Mika Hentonen sanoo, että reklamaatioiden määrä on pysynyt erittäin vähäisenä merkin 13-vuotisen maahantuonnin aikana.

    Laatuun panostaminen onkin Kiinassa valmistetulta Trapperilta erityisen viisas teko, sillä monen merkkisiä kiinanmönkijöitä on tuotu Suomeen jo pitkään, eikä niistä ole totuttu kuulemaan kovinkaan mairittelevia käyttäjäkokemuksia. Tämän takia kynnys kiinalaisen mönkijän hankintaan on pysytellyt korkealla.

    Metsänomistajia kiinnostavat perinteisen maastomönkijän malliset ATV-traktorimönkijät, joissa ei ole hyttiä, jolloin maastossa ajaminen sekä mönkijän kyytiin ja kyydistä pois nouseminen käyvät sujuvasti.

    Valitsimme testattavaksi kaksi Trapper T3-luokkaan rekisteröityä tieliikennekelpoista traktorimönkijää: 550 Chaser EFI:n sekä pykälää pienemmällä moottorilla varustetun Trapper 500 EFI:n. Testin aikana mönkijöillä ajettiin Yli-Iin yksityismetsissä Pohjois-Pohjanmaalla.

    Moottorien kuutiosenttimetrit tukevat mallimerkintöjä: 500-mallissa on 471 kuutiosenttimetrin kone, ja suuremmassa 550-mallissa koneen tilavuus on 546 kuutiosenttimetriä.

    Molemmat mallit ovat kahdelle rekisteröityjä, ja painoa niillä on vajaat 400 kiloa. T3a-luokassa Trapperin huippunopeus on 40 kilometriä tunnissa. T3b-luokassa se on 60 kilometriä tunnissa.

    Metsänomistajat ovat kiinnostuneet myös ajokkiensa kyvykkyydestä maastossa. Trapperin vahvuus on sähköisesti lukittava oikea neliveto, joka auttaa pääsemään hankalien paikkojen yli.

    Tällä on merkitystä, sillä moni nelivetoiseksi väitetty mönkijämalli on todellisuudessa kolmella pyörällä vetävä. Trapperin etutasauspyörästö voidaan lukita sähköisesti.

    Trapperin maavara on 29,5 senttimetriä, ja tätä voidaan tarvittaessa korottaa valitsemalla suuremmat renkaat vakiona olevien 26-tuumaisten maastorenkaiden tilalle.

    Ajamista helpottaa sähköinen ohjaustehostin, joka on vakiovaruste sähkövinssin ja tavaratelineiden sekä erillisjousituksen ohella.

    Maastossa ajaminen on molemmilla Trapperin malleilla yllättävän kevyttä ja vaivatonta hyvin toimivan alustan, vääntävän suorasuihkutusmoottorin ja ohjaustehostimen ansiosta.

    500 ja 550-mallien välillä ei ole havaittavissa kovinkaan suurta eroa käytännön metsässä ajamisessa muuta kuin siinä, että lyhyempi ja kapeampi 500-malli on hieman isoveljeään ketterämpi.

    Vertailun vuoksi maastotestissä ajettiin myös kilpailevien merkkien muutaman vuoden takaisilla mönkijämalleilla.

    Testin perusteella voidaan todeta, ettei Trapperin suorituskykyä ja ajotuntumaa tarvitse hävetä. Pikemminkin voisi sanoa, että Trapper tuntuu moneen kilpailijaansa verrattuna varsin nykyaikaiselta ja laadukkaalta ajokilta.

    Trapper 500 EFI:n hinnat alkavat 5 590 eurosta. Sama malli ohjaustehostimella varustettuna maksaa 6 390 euroa. Trapper 550 EFI:n hinta alkaa 6 990 eurosta. Malliston huipulla on Chaser 750-malli, jossa roikkuu 8 890 euron hintalappu.

    Rinnakkain istuttava ja turvakaarin varustettu nelivetoinen Trapper 450 UTV T1-traktorimönkijä kustantaa maltilliset 8 990 euroa. Lämpöhytillä ja lämmityslaitteella varustetut rinnakkain istuttavien Trapper UTV-mallien hinnat lähtevät 13 490 eurosta.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.