Varkauden kone lisää kesäkorjuuta
Hakkuukoneenkuljettaja Mikko Ihalainen näyttää, kuinka harvennusleimikossa kuusen oksat karsitaan ajouralle kantavaksi matoksi. Pentti Vänskä Kuva: Viestilehtien arkistoVARKAUS (MT)
Autoilija Ari Herranen lastasi maanantaina Varkauden Hasinmäessä ensimmäiset puut Storan Enson uudelle kartonkikoneelle. Herranen vei Varkauden tehtaille mäntykuitupuuta 55 kuutiometrin kuorman.
Samanlaisia kuormia ajetaan tehtaan portista sisään 13 minuutin välein, kun kartonkikone saadaan täyteen vauhtiin vuoden lopulla. Toistaiseksi tahdiksi on riittänyt rekkakuorma joka 23. minuutti.
Stora Enson ostojohtajan Esa Ojalan mukaan havukuitupuuta kuluu vuodessa 1,1 miljoonaa kuutiometriä aiempaa enemmän. Lisäys hankitaan 160 kilometrin säteellä Varkauden ympäristöstä.
”Kesäharvennuskohteita tarvitaan entistä enemmän, myös harvennuskuusikoita”, Ojala kertoi.
Varkauden kaupungin omistamalla Hasinmäen kohteella oli sekä avohakkuuta että harvennusta.
Puut tienvarteen korjasi Metsä-Weljet Oy:n parivaljakko: hakkuukoneenkuljettaja Mikko Ihalainen ja ajokoneenkuljettaja Vallo Männisteä.
”Kuusikon kesäharvennuksessa on tärkeää, että hakkuutähteistä saadaan ajouralle kantava ja jäävän puuston juuristoa suojaava matto”, Metsä-Weljien Antti Ihalainen selvitti.
Herranen arvioi, että kasvava puumäärä pystytään kuljettamaan nykyisellä autokalustolla, jos vastaanotto toimii.
”Nykyinen kalusto on ollut vajaatyöllistetty, ja toisaalta ajomatkat lyhenevät nyt.”
Metsänomistaja Reijo Salko oli saapunut Joroisista seuraamaan korjuunäytöstä ja ensimmäisen puukuorman lähtöä kartonkikoneelle.
”Toivottavasti rupee kantohinta nousemaan”, hän myhäili.
Stora Enson investointeja kartonkikoneeseen ja viilupuun (lvl) tuotantolinjaan Salko kehui Varkauden ja koko maakunnan kannalta erinomaisiksi.
”Varkauden tulevaisuus näytti välillä huonolta, mutta nyt näkymät ovat taas kirkastuneet. Vielä kun saha saataisiin käymään useammassa kuin yhdessä vuorossa.”
Stora Enso arvioi, että puunkäytön lisäys tuo aluetalouteen 55–60 miljoonan euron piristysruiskeen. Ojalan mukaan hieman yli puolet summasta kertyy metsänomistajien kantorahatuloista, loput korjuu- ja kuljetus- sekä metsänhoitotöistä.
Varkaudessa alkoi remonttiseisokki elokuun lopussa, kun vanha hienopaperikone PK3 pysähtyi ja siitä ryhdyttiin rakentamaan kartonkikonetta.
Kone alkaa suoltaa aaltopahvin pintakerrokseen käytettävää laineria.
Tähän asti valkaistua koivusellua valmistanut Varkauden sellutehdas keittää muutostöiden jälkeen valkaisematonta havusellua.
Koivukuitupuuta ei Varkaudessa enää tarvita.
”Koivupuu ohjataan nyt Joensuun Uimaharjuun, Imatralle, Heinolaan ja Kemin Veitsiluotoon”, Ojala kertoi.
Ennen remonttia Varkaudessa käytettiin koivukuitupuuta 800 000 kuutiometriä. Koivun tuonti Venäjältä vähenee muutaman satatuhatta kuutiometriä.
Varkaudessa kasvava puunkäyttö vaikuttaa Stora Enson puunhankintaan laajasti.
”Kun Itä-Suomen havukuitupuu ohjautuu pääasiassa Varkauteen, pitää raaka-aineen hankintaa tehostaa Etelä-Suomessa. Myös Varkauden alueelta aiemmin Ouluun, Imatralle ja Kotkan Sunilaan ohjautunut havupuuvirta vähenee”, Ojala selvitti.
Juha Kaihlanen
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
