Metsähallitus vastaa tulospaineisiin satatonnisella puurekalla
Metsähallituksen täytyy vastata koveneviin tulospaineisiin yhä tehokkaammalla puunkuljetuksella. Matka Inarista Kemiin taittuu pian 104 tonnin painoisella jättirekalla.
104-tonnista puurekkaa ei ole vielä rakennettu. Se ajaa vain kovilla teillä ja tarvitsee syöttöliikenteeseen pienemmän rekan, joka tuo puut metsästä vaihtopaikalle. Kuva: Antti RaatikainenROVANIEMI (MT)
Lapin maanteillä nähdään noin kolmen kuukauden päästä Euroopan suurin puunkuljetuksen ajoneuvoyhdistelmä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi viime viikolla Ketosen Kuljetukselle kokeiluluvan 104-tonniselle superrekalle Inarin ja Kemin välille. Lupa on voimassa vuoden 2019 loppuun.
Metsähallitus on vuodesta 2007 asti pyrkinyt edistämään puurekkojen hyötykuorman kasvattamista. Yrittäjät hakevat poikkeusluvat Trafilta kuitenkin itsenäisesti.
Kun rekan koko kasvaa, edestakaiset matkat vähenevät. ”Silloin säästetään polttoaine- ja työvoimakustannuksissa. Teiden ja ympäristön rasitus vähenevät”, Metsähallituksen kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen Rovaniemeltä kertoo. Paripyörät ja akseleiden määrän lisääntyminen takaa Siekkisen mukaan, etteivät tiet rasitu tavallista enempää.
Ketosen 104-tonninen kulkee vain tarkkaan määritellyillä runkoreiteillä. Alemman tieverkon silloille sillä ei ole asiaa.
Idea on, että pienemmät rekat syöttävät puuta metsästä. Ylä-Lapin kuudelta vaihtopaikalta superrekka jatkaa täyden kuorman kanssa joko Rovaniemen rautatieterminaaliin tai suoraan Kemin tehtaille.
104-tonninen rekka on 32 metriä pitkä. Ohituskammoisia autoilijoita Siekkinen lohduttaa, että koon suurentuessa rekkojen määrä maanteillä vähenee. Yksi jättirekka kuljettaa kerralla saman määrän kuin kaksi 60 tonnin yhdistelmää.
”Kun nykyisin pitää ohittaa kaksi 24-metristä rekkaa, jatkossa vain yksi 32-metrinen. Aika ohituskaistalla vähenee.”
Metsähallitus arvioi, että polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt laskevat vähintään viidenneksen. ”Nyt haetaan kokemuksia ja verrataan hyötyjä ja haittoja. Kokeilun perusteella selviää, yleistyvätkö superrekat”, Lapin elykeskuksen liikenne- ja infrastruktuuriyksikön päällikkö Ari Kilponen toteaa. Verrokkiajoja on jo tehty 76-tonnisella rekalla Inarin ja Kemin välillä.
Ketosen Kuljetuksen toimitusjohtaja Risto Ketonen kertoo, että 104-tonnisen, kolmiosaisen ajoneuvoyhdistelmän rakentaminen maksaa noin puoli miljoonaa euroa. Yritys ei ole saanut siihen mitään tukia.
Lue lisää keskiviikon Metsänomistaja-numerosta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
