MTK: Puunostajat ovat unohtaneet metsänomistajat
muuhunkin. Siksi puu ei tule markkinoille itsekseen.
”Puukaupan toimivuuden edistämiseksi on esitetty mitä ihmeellisimpiä malleja ja ajatuksia. Samanaikaisesti on valitettavasti unohdettu, miten markkinat toimivat. Eli että puuta pitää aktiivisesti ostaa, jotta sitä saa.”
Maaliskuun alussa tehdyn metsänomistajakyselyn mukaan puukaupallisten palveluiden tarjonta on aiempaa vähäisempää. Yli 70 prosenttia metsänomistajista ei ole saanut yhteydenottoa puukauppaan liittyen, kun esimerkiksi vuonna 2006 joka toiseen metsänomistajista oli otettu yhteyttä.
”Puun ostajien keskuudessa vallitsee omituinen käsitys, että valtiovalta hoitaa metsäteollisuuden puolesta puun markkinoille tulon. Puun myyjiin ostajien passiivisuus ei näytä onneksi heijastuneen. Puun ostot yksityismetsistä lisääntyivät viime vuonna viidenneksen ja tämän vuoden alkukuukausina ostomäärät ovat edelleen kasvaneet kolmanneksella.”
Hakkaraisen mukaan puukaupan suurin pullonkaula tällä hetkellä on riittämätön kuitupuun ja sahahakkeen jalostuskapasiteetti.
JARMO PALOKALLIO
MTK ihmettelee metsäteollisuuden huolta puun tarjonnasta. Tuoreen kyselyn mukaan puunostajat ovat lähestyneet metsänomistajia entistä laiskemmin.
”Keskustelu puumarkkinoiden toimivuudesta on koomista. Metsäteollisuus on huolissaan puun tarjonnasta, mutta puukaupallisten palveluiden markkinointi metsänomistajille on vähäisempää kuin koskaan. Järjetön yhtälö”, toteaa MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.
Hakkaraisen mukaan puukauppaan pätevät samat lainalaisuudet kuin kaikkiin
Nyt on
valitettavasti
unohdettu, miten markkinat
toimivat. Eli että puuta pitää
aktiivisesti ostaa, jotta sitä saa.«
JUHA HAKKARAINEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
